JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Aksjonerer for akkordlønn

Ved midnatt gikk 4 300 svenske «sopgubbar» ut i konflikt. De vil ha akkordlønn. Arbeidsgiverne mener det er forhistorisk – og dessuten trafikkfarlig.

Ifølge LO-Tidningens nettutgave var partene svært langt unna å komme til enighet under den avsluttende meklingen i går kveld.

– Meklerne la fram et forslag det var helt umulig å si ja til. Det var overhodet ingenting i forslaget som oppfylte våre krav, sier Transportarbeiderforbundets leder Lasse Lindgren.

Konflikten omfatter 4 300 ansatte i private renovasjonsfirmaer. I første omgang er konflikten begrenset og innebærer overtidsnekt, stopp for innleie av ekstramannskaper og nyansettelser. Transportarbeiderforbundet vil foreløpig ikke si noe om når det eventuelt kan bli aktuelt å trappe opp konflikten.

Akkord eller månedslønn

Sentralt i striden står lønnssystemet for «sopgubbarne» - eller renovasjonsarbeiderne. I dag har man to ulike lønnssystemer i bransjen, som gir ganske ulike lønnsnivåer.

I de sentrale delene av Stockholm praktiserer man et akkordsystem der de ansatte får poeng ut fra hvor mye søppel de rekker å fjerne i løpet av dagen. Ifølge opplysninger LO-Tidningen har innhentet gir dette lønnssystemet ei gjennomsnittslønn på litt over 30 000 kroner i måneden.

I resten av Sverige bruker man månedslønn, kombinert med en bonus på minst fem kroner timen. Gjennomsnittslønna ligger her på 24 200 kroner.

Akkordtak

Transportarbeiderforbundet vil ha akkordlønn, kombinert med en maksimalgrense for daglig arbeidsmengde, over hele Sverige.

Hensikten med maksimalgrensen er både å begrense belastningen på de ansatte og å hindre at firmaer legger inn spekulative anbud der arbeidsmengden er satt altfor høyt.

Ulovlig

Arbeidsgiverne, Biltrafikens Arbetsgivareförbund, kaller akkordsystemet en overrlevning fra 1970-tallet og mener det dessuten er ulovlig:

– Akkorden skaper unødig stress som kan være skadelig for den enkelte renovatøren og som dessuten utgjør en trafikkfare. Etter gjeldende yrkestrafikklovgivning er bruk av akkordlønn i tungtrafikk til og med ulovlig, sier Anders Norberg, forhandlingsleder for Biltrafikens Arbetsgivareförbund.

Annonse
Annonse