JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Siste avgang fra Strømmen

Etter 138 år er det slutt for bedriften som leverte sin første jernbanevogn i 1874. Vedlikeholdsoppdrag på tog flyttes til andre avdelinger.

oystein@lomedia.no

Da Flytoget bestemte seg for å forlenge sine sett med én mellomvogn, gikk kontrakten til Bombardier på Strømmen. Mange av de som i sin tid bygget togsettene ble involvert i oppdraget, som ble avsluttet i 2009.

Samtidig moderniserte verkstedet 69-sett og B5-passasjervogner for NSB. Da var det nok å gjøre for 140 ansatte pluss 70 innleide.

Før julen 2010 ble 39 ansatte permittert. Nå har de øvrige, 90 personer, fått beskjed om at det er slutt ved utgangen av 2011.

Uvisst

Hvor mange som kan tilbys jobb andre steder i konsernet er ikke klart.

– En viktig jobb for oss har vært å oppgradere og fornye eksisterende togmateriell. Men nå kjøper jo NSB nytt i stedet. Vi sitter igjen kun med vedlikehold og service, og det blir dessverre for tynt, sier Bjørnar Dahl til Romerikes Blad.

Dahl er hovedtillitsvalgt for verkstedklubben i Bombardier Transportation Norway AS.

Pressetalsmann Jonny Hedberg ved konsernets svenske hovedkontor bekrefter situasjonen.

– Markedet for ombygging og modernisering av tog har rett og slett forsvunnet. Det er ikke oppgaver igjen til avdelingen vår på Strømmen, sier Hedberg.

Lang historie

Strømmens Værksted ble etablert i 1873 med både jernstøperi og verksted. Første jernbanevogn rullet ut året etter.

På 1970-tallet hadde bedriften 1400 ansatte. Da besto den av vognfabrikk og et støperi, som ble nedlagt i 1978.

Etter flere eierskifter overtok canadiske Bombardier i 2001.

Noen får tilbud om å gå over til avdelingene i Göteborg og Västerås.

– Men jeg forstår at ikke alle kan takke ja til et slikt tilbud, sier Jonny Hedberg.

Annonse
Annonse