JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bommen ned for de ansatte?

Bomstasjonene på E6 og indre Østfold har vært ute på anbud. Dagens ansatte vet ikke om de har noen jobb fra juni.

– Jeg er den beste her på bomstasjonen til å jobbe. Hvis ikke jeg får jobb videre skjønner jeg ingenting, sier Johnny Bui, vekter for G4S.

Bui møter bilistene langs E6 med smil og rask service. Han er medlem av NAF og har jobbet på bomstasjonen ved Moss i seks år. Nå må han søke på sin egen stilling på nytt, og fra 1. juni har han sannsynligvis ingen jobb å gå til.

Tapte anbudsrunden

Vekterselskapet G4S tapte anbudsrunden om driften av bomstasjonene på E6/E18 Østfold. Bom- og Tunnelselskapet AS fra Bergen fikk anbudet og har satt bort oppdraget til bemanningsbyrået Proffice. Anbudet som vant lå 150.000 kroner under per måned enn det G4S kunne tilby. Einar Johannessen er verneombud for de ansatte på alle bomstasjonene i Østfold. Han forstår ikke hvordan Bom- og Tunnelselskapet, i samarbeid med Proffice, skal klare å drive bomstasjonen slik det er forespeilet.

– I dag bruker vi vekteroverenskomsten her på bomstasjonen, men Proffice har sagt at de vil følge overenskomsten for tunnel, bom og bru. Faktum er at man med den overenskomsten tjener bedre enn med vekteroverenskomsten når man går skift. Jeg skjønner ikke hvordan de likevel kan gjøre dette billigere, sier Johannessen.

Relevant erfaring

G4S og Proffice hadde et allmøte med alle de ansatte på bomstasjonen. Der ble det gjort rede for den nye situasjonen. Proffice kunne ikke love noen av de ansatte jobb videre, men de forsikret arbeiderne om at de ville følge overenskomsten for tunnel-, bom- og bro.

– I stillingsannonsen til Proffice står det at de søker etter folk med relevant erfaring. Her på bomstasjonen er mange arbeidere som har jobbet i fem år, og noen i nesten 10 år. Dette må da være den relevante erfaringen Proffice etterspør, mener han.

Flere arbeidsoppgaver

Trond Juvik, administrerende direktør i Bro- og Tunnelselskapet AS, forteller at en av måtene de skal spare inn penger på, er å gi arbeideren som skal jobbe på stasjonen tilleggsoppgaver.

– Vi etterspør en litt annen type kompetanse enn det G4S vektlegger. Ved å gi de som jobber flere og varierte oppgaver gjør vi arbeidsdagen mer interessant. Jobben blir ikke så rutinepreget, mener han.

Juvik sier at under rolige perioder som på nattevakter vil det være mulig å utføre flere forskjellige typer arbeidsoppgaver som administrative oppgaver.

– G4S er en større organisasjon enn oss som det koster mer å drive. Bro- og Tunnelselskapet er et mer strømlinjeformet selskap og det får driftskostnadene ned, sier Juvik.

Renhold og administrative oppgaver

Marwell Stordal, salgssjef i Proffice Østfold, forteller at de vil gå i gang med opplæring av nye ansatte 15. mai og at de vil ta over som planlagt fra 1. juni.

– Dette har vært en åpen søknadsprosess. Vi har hatt infomøte med de som nå er ansatte i G4S og fortalt at alle må sende inn søknad og bli vurdert på samme måte som andre søkere. Vi vil ha de beste søkerne til stillingene, sier Stordal.

Stordal kan fortelle at de nyansatte vil bli tildelt arbeidsoppgaver som kundebehandling, renhold og administrative oppgaver.

Under tariff

Verneombud Johannessen sier han har kjennskap til at søkere på stillingene hos Proffice har blitt forespeilet en timelønn på 138 kroner per time, noe som er langt under tariff.

– Arbeiderne der skal gå skift og har krav på minimum 152 kroner i timen. Pluss at de skal ha tillegg for skift og tillegg for helg. Hvis Proffice skal følge lønn og arbeidsvilkår etter gjeldene tariff, er det som å se en episode av X-files: Du tror det ikke før du får se det, avslutter Johannessen.

Annonse
Annonse