JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Togbillett på mobilen

NSB gir kundene et alternativ på mobiltelefonen om noen måneder. Løsningen gir konduktøren sikkerhet for at reisen er betalt. Samferdselsdepartementet ønsker tilsvarende ordning i all kollektivtrafikk.

oystein@lomedia.no

NSB jobber med å kunne tilby en ny salgskanal i 2011.

– Vi har ikke satt noen dato eller bestemt hvilke tog dette skal prøves ut på, men skal ha det klart mot slutten av året, sier digitalsjef Kristin Kjøge Jansson.

Brukerne må ha en såkalt smarttelefon, og være kunde på nsb.no. Betalingen skjer enten med kort der opplysningene alt er registrert, eller direkte med mobilen.

Påtrykk

Samferdselsdepartementet vil åpne for å bruke mobiltelefonen som billett i all kollektivtrafikk, og bidrar med midler til å utvikle nye løsninger.

– NSB deltar også i arbeidet med ny teknisk standard for elektronisk billettering, uavhengig av vårt eget prosjekt, sier Kjøge Jansson.

Vegdirektoratet leder utviklingsarbeidet, som skal være ferdig i første kvartal 2012. Målet er at løsningene kan tas i bruk fra 2013.

– Vi må ha på plass en nasjonal standard for billettering med mobiltelefonen, slik at vi har et betalingssystem som fungerer likt over hele landet. Her er det mange aktører som trekker i samme retning, og jeg har derfor tiltro til at næringen vil fungere som en god medspiller, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

Hvordan dette skal innføres i fylkeskommuner og trafikkselskaper blir et lokalt ansvar.

Flere muligheter

Etter en rekke ran har bussjåførene argumentert sterkt for å slippe all håndtering av penger. En gruppe nedsatt av Arbeidsdepartementet kom med sin rapport i april, og konkluderte med at målet er kontantfri kollektivtrafikk selv om dette ligger et stykke fram i tid.

Noen steder i Sverige er det mulig å kjøpe billett med en tekstmelding og få en kode i retur, men ordningen har svakheter blant annet når det gjelder sniking.

I Norge bruker over 500.000 kunder elektronisk reisekort, og med mobilløsning i tillegg er det beregnet at antallet pengeløse reiser kan bli en halv milliard i året.

NSBs løsning er utviklet med en såkalt applikasjon, eller app, for Android og iPhone. Andre plattformer skal vurderes.

Appen innholder informasjon om rutetider, en løsning for kjøp, og selve billetten i form av en såkalt QR-kode som konduktøren kan lese av.

Og det er ingen unnskyldning hvis batteriet blir flatt før kontrollen kommer – da har kunden ikke gyldig billett.

Nasjonal standard for elektronisk billettering ble innført i 2006.

Beskrevet i Vegdirektoratets håndbok 206.

Vegdirektoratet leder utviklingen av en ny teknisk standard. Den skal være ferdig første kvartal 2012, tas i bruk 2013.

NSB lanserer applikasjoner til Android og iPhone.

Benytter såkalt QR-kode som konduktøren kan lese av.

Blir et tilbud mot slutten av året.

Annonse

Flere saker

Annonse

Nasjonal standard for elektronisk billettering ble innført i 2006.

Beskrevet i Vegdirektoratets håndbok 206.

Vegdirektoratet leder utviklingen av en ny teknisk standard. Den skal være ferdig første kvartal 2012, tas i bruk 2013.

NSB lanserer applikasjoner til Android og iPhone.

Benytter såkalt QR-kode som konduktøren kan lese av.

Blir et tilbud mot slutten av året.