JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Økt vold mot NAV-ansatte

Bare i mai er det rapportert om 54 tilfeller av vold og trusler mot ansatte i NAV.

yngvil.mortensen@lomedia.no

– To av dem ble fysisk skadd under angrep fra brukere, sier HR- og administrasjonsdirektør i NAV Inger Johanne Stokke.

Hun forteller videre at 13 av hendelsene er blitt politianmeldt, og fire brukere er også blitt utestengt fra NAVs lokaler.

Tre av de ansatte som ble utsatt for angrep, følte seg ikke lenger trygge på arbeidsplassen. De fikk derfor tilpasset sin arbeidssituasjon.

I løpet av samme periode i fjor ble det meldt inn 35 tilfeller av vold og trusler.

Det er NAV-kontorene i sentrale strøk og byer og kontaktsentrene som tar mot telefoner fra brukere som er mest utsatt.

Det vanligste er verbale trusler mot saksbehandler. Truende tekstmeldinger, personlig sjikane, og fysisk vold som slag, spark og dytt forekommer også.

Noen brukere sier de vil skade seg selv.

Søkelys på vold

– Etter en arbeidsmiljøundersøkelse i 2009 fant vi at mange ansatte opplevde at deres integritet på ulike måter ble krenket i møte med brukere. Undersøkelsen førte til at vi i slutten av 2009 satte søkelyset på problemet med vold og trusler mot NAV-ansatte, og oppfordret alle til å rapportere om slike hendelser for at vi skulle få et reelt bilde av situasjonen.

Fra da av har mange flere rapportert inn hendelser, som før ikke ble meldt inn, forteller Stokke.

I 2006 registrerte NAV 18 tilfeller av vold og trusler. I 2010 var tallet økt til 487.

Fra årets begynnelse og til 30.mai i år er det meldt om 294 tilfeller.

Trygdeetaten etablerte rapporteringssystemet ASYS rett før NAV ble til i 2006. Dette systemet ble deretter tatt inn i NAV.

Lærer av politiet

– Hvordan forsøker NAV å forebygge vold og trusler mot de ansatte?

– Vi lærer opp ansatte i samtaleteknikk, for å lære å hindre at en samtale utløser sinne og aggresjon. Vi samarbeider med politiet for å lære av deres erfaringer med arbeid med personer i pressede situasjoner. Dette arbeidet er prioritert, og er en del av lederoppgavene ved alle våre kontorer. Slik læring gjør de ansatte tryggere.

Trygge medarbeidere håndterer slike situasjoner bedre.

Rimelig godt

– Mange kommuner har egne rapporteringssystemer for vold og trusler. Derfor blir ikke alle voldsepisoder i NAV rapportert inn i det samme systemet. Hva sier det om kvaliteten på statistikken og kunnskapen om omfanget av vold og trusler?

– Vi mener at vi har rimelig god kunnskap om omfanget av vold og trusler ved NAV-kontorene. Det er få hendelser som ikke blir registrert, svarer Stokke.

Hun forklarer at den statlige delen av NAV ikke har full oversikt over kommunenes egne rapporteringssystemer, men at kommunalt ansatte i NAV har anledning til å registrere vold og trusler i NAVs registreringssystem.

Det er under videreutvikling og i løpet av høsten skal det være mulig å skille mellom hendelser som rammer statlige eller kommunalt ansatte.

2006: 18 2009: 317

2007: 25 2010: 487

2008: 75 2011: 294 (Inntil 30.mai)

Annonse
Annonse

2006: 18 2009: 317

2007: 25 2010: 487

2008: 75 2011: 294 (Inntil 30.mai)