JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hjelper seg selv igjen

Jobben til tekniker Arne Hansen var satt ut på anbud. Inntil Hjelpemiddel sentralen tok tjenestene tilbake.

yngvil.mortensen@lomedia.no

På NAV Hjelpemiddelsentralen i Hedmark står tekniker Arne Hansen bøyd over en ferdigprodusert rullestol.

Han har målt og tegnet, så støper og skjærer han til nye deler, for at den skal passe akkurat til den som skal bruke stolen.

Før gjorde Hansen samme jobben, men da som deleier i firmaet som solgte disse tjenestene til Hjelpemiddelsentralen.

For snart ti år siden ble Hansen og ni andre teknikere ansatt i Hjelpemiddelsentralen. Flere av de andre hadde også jobbet for firmaer som Hjelpemiddelsentralen tidligere kjøpte tjenester av.

Gjøre selv

Fra anbud til egenregi på Hjelpemiddelsentralen startet som et prøveprosjekt i 1998.

Tre år senere ble ordningen iverksatt for fullt ved Hjelpemiddelsentralene i hele landet, flere ble ansatt og oppgavene med frakt, vedlikehold og reparasjon av hjelpemidler gjort av Hjelpemiddelsentralens og kommunens egne ansatte.

Det sparer samfunnet for enorme summer.

– Å kjøpe tjenestene var mer enn to ganger dyrere enn å gjøre det selv, sier direktør i NAV Hjelpemidler og tilrettelegging, Liv Welde Johansen.

– Vi følte at vi kunne bruke fellesskapets penger på en mer fornuftig måte, sier hun.

– Vi hadde ikke kunnskap til å vurdere tjenestene vi betalte for, og heller ingen særlig kontroll med hva som egentlig ble gjort, sier Ole Martin Zedell, avdelingsleder i teknisk avdeling på Hjelpemiddelsentralen Hedmark.

Den situasjonen er snudd på hodet, med den tekniske ekspertisen på huset.

Noe privat

Fortsatt kjøpes noen tjenester av private leverandører, for eksempel en del tilpasning av hjelpemidler som krever spesialkompetanse.

Men også det har Hjelpemiddelsentralen egne folk til å gjøre.

– Det er rimeligere å gjøre flere oppgaver selv, men det kan ta lengre tid, vedgår Welde Johansen.

– Vi prøver å tilrettelegge i hvert enkelt tilfelle. Hvis en rullestol trenger reparasjon, leverer vi ut en annen rullestol til brukeren. Hvis det vil ta lang tid fordi våre egne teknikere har mye å gjøre, og det er prekært for brukeren å få sin egen stol raskt, betaler vi et privat firma for å utføre reparasjonen, sier Welde Johansen.

Annonse

Flere saker

Annonse