JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nyansatt med livsviktig jobb

Yngste medarbeider i Baneservice ble født 17. april, heter Spot og bor for tiden i Sarajevo. Ferdig utdannet skal hun rundt i verden og snuse opp landminer.

oystein@lomedia.no

Spot får først kontrakt som lærling. Etter cirka 18 måneder med trening blir hun medarbeider med arbeidsavtale. Den skal signeres med poteavtrykk.

– Der skal det stå noe om arbeidstid, hviletid og mat, forteller markedssjef Terje Muggerud.

Ferdig utdannet blir hundene fra Norsk Folkehjelps senter i Bosnia-Hercegovina sendt til områder der eksplosiver utgjør en trussel for befolkningen.

– Vi vurderte syv-åtte organisasjoner før vi bestemte oss, sier informasjonsleder Liv Bjørge.

Entusiasme

Tiltaket har skapt stort engasjement. I navnekonkurransen deltok over 60 ansatte, og de sendte inn 130 forslag. Spot ble valgt fordi selskapet også har en stor sporombyggingsmaskin med samme navn, og har ”modig og ansvarlig” som verdier for virksomheten. Vinneren får en tur til Sarajevo for å besøke den nyansatte.

– Norsk Folkehjelp legger stor vekt på sikkerhet. Ingen av deres minehunder har vært utsatt for ulykke i tjenesten. Dette er en holdning vi kjenner oss igjen i, vi støtter en sak vi tror på og får med oss noe som kan brukes internt, sier Bjørge.

Hun sitter i arbeidsgruppen som leder prosjektet sammen med administrerende direktør Lars Skålnes, Terje Muggerud og Geir Meling Jacobsen, leder i Baneservice Fellesforening, en avdeling i Norsk Jernbaneforbund med 213 medlemmer.

– Vi har bare fått hyggelige kommentarer. Saken har virkelig skapt engasjement, sier Meling Jacobsen.

Forpliktende

Første samarbeid med Norsk Folkehjelp var i 2007, da bedriftens julegave til sine ansatte ble 2500 meter minefri skolevei. Etter en vurdering av videre engasjement kom Baneservice fram til en avtale om å finansiere en minehund over en periode på fire år.

– Først kommer tiden som lærling, og deretter følger kostnadene når hun blir full medarbeider. Hvor Spot blir sendt vet vi ikke, det kan være noen måneder i Vietnam og så videre til Kambodsja, sier Muggerud.

Spot er belgisk fårehund, Malinois, en vennlig og hardt arbeidende rase med stor jaktlyst. Ferdig utlært rydder de 20 ganger raskere enn en minerydder med metalldetektor klarer alene. Malinois er stadig mer populær innen forskjellige områder, og av Spots kull på ti valper får antakelig tre samme opplæring mens de andre trenes til andre oppgaver.

Følger med

Hele tiden får Baneservice bilder og annen informasjon om hvordan utviklingen går. Norsk Folkehjelp har ansvaret, men legger vekt på å ha lokalt ansatte til å gjøre jobben ute i felten.

– En hovedsak for oss er at vi bidrar til å gjøre verden minefri. Vi hører hjerteskjærende historier om barn som skades eller drepes. Dette er et utrolig viktig arbeid, sier Muggerud.

Denne våpentypen er fortsatt en daglig risiko for mennesker i over 70 land. Etter at samarbeidet ble bestemt kom meldingen om at årets TV-aksjon på NRK går til Norsk Folkehjelps innsats på dette feltet.

– Dette visste vi ikke da vår avtale ble inngått. Hvordan vi kan involvere ansatte i selve aksjonen for å bidra må vi diskutere, men dette er spennende for oss, sier Muggerud.

Stor aktivitet

Sikkerhet er viktig for selskapet, som blant annet vil at alle uønskede hendelser rapporteres for å få bedre grunnlag i det forebyggende arbeidet. På de årlige Baneservicedagene er det obligatorisk for alle å delta på førstehjelpskurs.

– Nå går vi inn i en veldig hektisk periode. I tillegg til 300 fast ansatte i Norge og 50 i Sverige tar vi inn mange i høysesongene. Vi avslutter arbeidene på Lysaker–Sandvika, skal drive med ballastrensing og annen maskinkjøring for Jernbaneverket og har mange oppdrag med fornyelsene på Oslo S, sier Terje Muggerud.

Annonse

Flere saker

Annonse