JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Dette styrker ikke sjåførene

Bussjåførenes mulighet til å opptre samlet kan bli svekket, mener Transportarbeiderforbundets leder, Roger Hansen, etter at nær 200 sjåfører i Østfold meldte overgang fra Transport til Jernbaneforbundet.

vegard.holm@lomedia.no

– Det er ikke akkurat vanlig å melde seg over i et annet LO-forbund når en er uenig om sammensetning av et foreningsstyre, sier Hansen om at nær 200 sjåfører ansatt i Borg Buss og Nettbuss i Østfold denne uka forlot Transportarbeiderforbundet og Yrkestrafikkforbundet til fordel for Jernbaneforbundet..

LES OGSÅ: Østfold-sjåfører bytter forbund

– En del uro

I de siste par åra har det vært uro i Østfold Transportarbeiderforening der det har vært kamp om posisjonene. På årsmøtet tidligere i år nektet bussjåførene å ta sete i styret etter å ha tapt ledervervet.

– Jeg kan bekrefte at det har vært en del uro i Østfoldforeningen vår de siste to årene. Det har vært uenighet om styresammensetningen mellom de forskjellige yrkesgruppene, og nå har dessverre noen av de som kom i mindretall valgt å melde seg over til Jernbaneforbundet. Transportarbeiderforbundet kan ikke endre foreningsstrukturen vår hver gang noen er uenige lokalt, sier Hansen.

Ytterligere splittelse

– Vil dette bytte av fagforbund ha noen betydning for det faglige arbeidet blant arbeidstakerne i bussektoren?

– Jeg tror ikke akkurat dette styrker bussjåførenes posisjon overfor arbeidsgiverne. Det betyr ytterligere splittelse når det største LO-forbundet for bussarbeiderne svekkes, og er med på å undergrave mulighetene for i samlet flokk å påvirke egne lønns- og arbeidsvilkår, sier forbundslederen.

Organisatoriske problemer

Forbundslederen vil ikke spekulere i hva de bakenforliggende årsakene til overgangen kan være. Han og andre har hatt mange samtaler med lederen i interimsstyret, Sverre Eliassen, og andre busstillitsvalgte som nå har gått til Jernbaneforbundet.

– Vi har hatt en rekke møter i Østfold for å finne fram til permanente og tilfredsstillende løsninger på de organisatoriske problemene i Østfold Transportarbeiderforening. Mange avtaler er gjort, men dessverre har disse blitt forlatt seinere, sier Roger Hansen.

Han tar det for gitt at Jernbaneforbundet også holder seg til den praksisen de to forbundene har hatt når det gjelder organisering i bussektoren siden 1998.

– Jeg forventer at Norsk Jernbaneforbund heller ikke i framtida organiserer bussarbeidere i NHO-bedrifter. Det som nå har skjedd i Østfold er så særegent at det ikke utløser behov for interne møter i LO, mener forbundsleder Roger Hansen.

Annonse
Annonse