JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Velger som mamma og pappa

Elever på yrkesfag velger gjerne samme løp som foreldre. Mange innvandrerjenter velger tradisjonelt.

frode.ronning@lomedia.no

Barn som har foreldre med høyere utdanning, tar gjerne høyere utdanning. Men er det også slik at yrkesfagelever velger samme fag som sine foreldre?

Forskerne Håvard Helland og Liv Anne Støren har funnet at utdanning i stor grad «går i arv»:

– Yrkesfagelever som har foreldre med høyere utdanning, tar oftere påbygning etter yrkesutdanningen, og får dermed studiekompetanse.

– Elever som velger yrkesfaglig utdanning med to år som lærling, har gjerne foreldre som selv var lærlinger.

Håvard Helland er forsker ved Høgskolen i Oslo, og Liv Anne Støren ved Nifu. Undersøkelsen blir presentert i siste nummer av Tidsskrift for samfunnsforskning.

Velger tradisjonelt

Blant elever med minoritetsbakgrunn finner forskerne tydelige forskjeller i valgene. Tidligere forskning viser at disse elevene har en tendens til å velge videregående utdanning som gir studiekompetanse for høgskoler og universiteter.

Det betyr at yrkesfagene er «hvitere» enn samfunnet for øvrig.

Jenter med bakgrunn fra Iran, Vietnam, India og Sri Lanka velger i større grad utdanning som gir studiespesialisering

Blant dem som velger yrkesfag, er jentene med bakgrunn fra Tyrkia, Pakistan, Somalia og resten av Afrika mest interessert i å velge en type yrkesfagutdanning som foregår mest på skolen. Dette gjelder særlig helsefag.

Resultatene viser at disse jentene velger mer tradisjonelt enn jenter med annen etnisk bakgrunn.

Større vilje til å fullføre

Forskerne mener også å ha funnet at jenter med familiebakgrunn fra enkelte regioner har større vilje til å fullføre utdanningen enn andre. Dette gjelder jenter med bakgrunn fra Vietnam, India og Iran.

Forskerne har sammenlignet jenter med samme karakterbakgrunn, og funnet at en større andel fra disse tre landene fullfører.

Annonse

Flere saker

Annonse