JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NFF sier ja til fangetransport

Norsk Fengsels- og Friomsorgsforbund er positive til at fengselsansatte overtar fangetransporten fra politiet.
JA TAKK: Geir Bjørkli, leder i Norsk Fengsels- og Friomsorgsforbund, vil gjerne at kriminalomsorgen overtar oppgaven med fangetransport fra politiet, så lenge det ansettes nok folk og utstyret er i orden.

JA TAKK: Geir Bjørkli, leder i Norsk Fengsels- og Friomsorgsforbund, vil gjerne at kriminalomsorgen overtar oppgaven med fangetransport fra politiet, så lenge det ansettes nok folk og utstyret er i orden.

Ole Palmstrøm

yngvil@lomedia.no

– Alternativet kunne nok vært privatisering av denne tjenesten, dette er en bedre og mer forsvarlig løsning. Privatisering har vært prøvd ut og det var ikke spesielt vellykket, sier NFFs forbundsleder Geir Bjørkli.

Foreløpig er planen bare et prøveprosjekt i Vestfold, Telemark og Buskerud, men justisminister Anders Anundsen (FrP) sier til VG at han håper ordningen kan bli landsdekkende.

Justisdepartementet har bevilget 25 millioner kroner til å finansiere 40 nye stillinger og biler, skriver VG. Stillingene blir snart utlyst.

Mer etterforskning

– Dette er et av de viktigste grepene vi gjør som raskt kan frigjøre mer politikraft, sa justisminister Anundsen til VG i går.

Det støtter NFF-lederen helhjertet opp om. Samtidig påpeker han:

– Når flere forbrytelser blir oppklart, vil fangetallet øke. Det må bety at kriminalomsorgen må ha nok fengselsplasser og tjenestemenn.

– Regjeringen har sagt de ønsker balanse i straffesakskjeden, sier Bjørkli.

Egen transportenhet

NFF-lederen sier fangetransport ikke kan karakteriseres som en kjerneoppgave i straffegjennomføringen, men likevel en "sidetjeneste" som må gjøres. Han anbefaler at det etableres en egen transportenhet i kriminalomsorgen, slik Sverige har. Den styres fra sentralt hold og er landsdekkende.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i fengsel og friomsorg.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse