JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

MS «Tege» erstattes av trailere

Containerskipet MS «Tege» hadde sin siste reise i dag. Tollpost Globe har valgt å flytte frakten fra sjø til vei. Det er noe selv ikke lastebilsjåførenes fagforening synes noe særlig om.



01.10.2013
15:13
17.12.2013 00:01

csd@lomedia.no

I dag tas containerskipet MS «Tege» ut av drift. Etter 29 år i rute mellom Bodø og Alta legges nå transporten fra sjø til vei. Avgjørelsen om å ta MS «Tege» ut av drift ble kjent i sommer, og 14 ansatte må finne seg noe annet å gjøre. Hvert år har MS «Tege» fraktet rundt 20.000 containere. Nå som disse skal over fra kjøl til hjul kan det gi 8.000 vogntog ekstra på veiene. Dette er stikk i strid med regjeringens strategikonsept «Mer gods på sjø» som ble lagt frem 2. september. Avgjørelsen til Tollpost har selvfølgelig ført til stor skuffelse blant de ansatte på MS «Tege» og i rederiet DL Chriship AS.

– Dette er en trist dag. Nå er vi på vei inn mot Bodø for siste gang, sier operasjonssjef i rederiet DL Chriship AS, Trond Arthur Christiansen. Om bord har han det faste mannskapet. Mange av dem har seilt på MS «Tege» i 29 år.

– Det er klart at dette er spesielt for dem og det er mye følelser her nå, sier operasjonssjefen. Alle de 14 som har vært på MS «Tege» fikk oppsigelse i sommer.

– Det er ikke hyggelig å måtte si opp ansatte, men heldigvis er dette erfarne og dyktige sjøfolk og flere har fått seg nye jobber allerede, sier Christiansen.

Kontrakten opphører

Kontrakten med MS «Tege» og Tollpost Globe går ut i dag. Dette er et av utgangspunktene til at fartøyet nå tas ut av drift.

– MS «Tege» har gjort en betydelig innsats for vårt selskap i mange år, og spilt en sentral rolle i å forsyne Nord-Norge. Båten er nå kommet i såpass moden alder at videre driftsløsninger ikke er mulig uten betydelige økonomiske investeringer, opplyser kommunikasjonsrådgiver i Tollpost Globe, Bjørn Thorvaldsen. Med dette utgangspunktet, og at det ikke foreligger noe konkret alternativ for en ny og mer moderne båt, har Tollpost Globe valgt å flytte godstransporten fra sjø til vei.

– Markedsmessig har vi også hatt en kraftig vekst som tilsier andre distribusjonsløsninger som ikke kan ivaretas av MS «Tege», sier Thorvaldsen.

Han er imidlertid klar på at Tollpost er åpen for endringer godstransporten i Nord-Norge i fremtiden.

– Vi i Tollpost har brukt lang tid på denne avgjørelsen. Vi er ikke fremmed for en dialog i fremtiden om en ny og moderne felles miljøvennlig båt som kan frakte et betydelig volum, men per i dag anser vi det dit at andre driftsmodeller for fremføring i Nord-Norge som bedre, sier Thorvaldsen.

Helt uenig

At Tollpost hevder MS «Tege» er blitt for umoderne er operasjonssjef Christiansen helt uenig i.

– Skuta er tilpasset for denne type frakt, og den er supereffektiv til sitt formål. Og den er veldig driftssikker. Derfor skjønner jeg ikke Tollposts argumentasjon her, slår han fast. Han kan fortelle om et voldsomt engasjement langs ruta MS «Tege» har seilt.

– Folk har virkelig vist at de bryr seg. De har støttet oss og forstår heller ikke at frakten skal over på vei, sier Christiansen. Nå skal MS «Tege» legge til kai i Bodø, og ligge i ro en stund før den endelige avgjørelsen for båtens fremtid skal avgjøres.

– Slik det ser ut til nå bli den mest sannsynlig solgt til utlandet, sier Christiansen.

Press på bransjen

Valgene som Tollpost Globe har tatt i denne saken får også reaksjoner fra Norsk Transportarbeiderforbund. Forbundssekretær Geir Kvam er ikke begeistret over Tollposts avgjørelse om å flytte godstransporten fra sjø til vei.

– Dette er dårlig miljøpolitikk. Det er stikk i strid med alle ambisjoner om å få mer gods over på sjø og bane, og vil medføre til en enorm trafikkvekst og en økt belastning på vegnettet som allerede er overbelastet, sier Kvam. Han mener dette også vil få uheldige konsekvenser for transportbransjen.

– Det vil skape et enda sterkere press på en transportbransje som sliter fra før, og vi frykter at dette fører til ytterligere bruk av utenlandske kjøretøy på norske veier, fastslår Kvam.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
01.10.2013
15:13
17.12.2013 00:01



Mest lest

Ida Bing

Nina (25) vil leve av avkastning på bolig og pensjonere seg før 40

For sesongarbeidere i landbruket er det fastsatt en lovbestemt minstelønn, allmenngjort lønn, på 123,15 kroner i timen. Mange jordbærprodusenter lar arbeiderne jobbe akkord. (Illustrasjonsfoto)

For sesongarbeidere i landbruket er det fastsatt en lovbestemt minstelønn, allmenngjort lønn, på 123,15 kroner i timen. Mange jordbærprodusenter lar arbeiderne jobbe akkord. (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

Jordbærbonde fikk 250.000 kroner i gebyr. Nå legger han ned produksjonen

MOR: – Jeg vil bruke det lille jeg har av energi på sønnen min. Det må Nav skjønne. Han er det aller viktigste for meg, sier Linn Henriksen. Her sammen med bunkene av papirer fra over ti år i Nav-systemet.

MOR: – Jeg vil bruke det lille jeg har av energi på sønnen min. Det må Nav skjønne. Han er det aller viktigste for meg, sier Linn Henriksen. Her sammen med bunkene av papirer fra over ti år i Nav-systemet.

Yngvil Mortensen

Alenemamma Linn (32) føler Nav ikke tror henne: – Jeg har aldri følt meg dårligere

Colourbox

Hotell-tilsette gjekk på tips-tap: Arbeidsgivarar kan ta delar av pengane, slår tingretten fast

UHELBREDELIG: Sykdommen har tatt godt for seg av musklene i kroppen, men Bjarkeid er fortsatt krystallklar i toppen.

UHELBREDELIG: Sykdommen har tatt godt for seg av musklene i kroppen, men Bjarkeid er fortsatt krystallklar i toppen.

Nina Hanssen

Som fengselsleder kjempet Knut Bjarkeid for de aller sykeste innsatte. Her gir han politikere et siste spark

Sp og statsministerkandidat Trygve Slagsvold Vedum fosser fram på ny måling etter to målinger på rad med tilbakegang.

Sp og statsministerkandidat Trygve Slagsvold Vedum fosser fram på ny måling etter to målinger på rad med tilbakegang.

Jan-Erik Østlie

Sp slår tilbake på ny måling. Nå merker partiet Vedum-effekten igjen

DAGPENGER VS FULL LØNN: For permitterte er det stor forskjell på om arbeidsgiveren må betale full lønn i 14 dager, eller slipper unna med lønn for bare to dager.

DAGPENGER VS FULL LØNN: For permitterte er det stor forskjell på om arbeidsgiveren må betale full lønn i 14 dager, eller slipper unna med lønn for bare to dager.

Ole Palmstrøm

Ansatte har tapt mange tusen på at arbeidsgiver permitterte dem på kort varsel. Nå er reglene presisert

Kommentar:

Håvard Sæbø

«120.000 yrkesaktive medlemmer vil bli påvirket av en slik endring», skriver Jørn Eggum

Nav forskyver uføretidspunktet for personer som innvilges uføretrygd. Mange kan dermed ha fått utbetalt flere tusen kroner mindre. (Illustrasjonsfoto)

Nav forskyver uføretidspunktet for personer som innvilges uføretrygd. Mange kan dermed ha fått utbetalt flere tusen kroner mindre. (Illustrasjonsfoto)

Emmie Olivia Kristiansen

Uføretrygdede kan ha fått flere tusen kroner for lite fra Nav

Torbjørn Røe Isaksen

Torbjørn Røe Isaksen

Nanna Aanes Wolden

Regjeringen stopper streiken i Oslo kommune

Ble permitterte da koronaen traff:

Ole Palmstrøm/Teknisk museum/Katharina Dale Haakonsen

For én er «ha-det-gøy-kontoen» helt tom. En annen har funnet drømmejobben

SAVNER IKKE AP: Jan Bøhler har funnet seg godt til rette i sitt nye parti. Denne helgen var han med på sitt første landsmøte i Senterpartiet.

SAVNER IKKE AP: Jan Bøhler har funnet seg godt til rette i sitt nye parti. Denne helgen var han med på sitt første landsmøte i Senterpartiet.

Ylva Seiff Berge

Slik har Jan Bøhler påvirket Senterpartiet etter overgangen fra Ap

JOBBYTTE: Ryggproblemer gjorde at Petter Tømta skiftet yrke fra pølsemaker til bussfører.

JOBBYTTE: Ryggproblemer gjorde at Petter Tømta skiftet yrke fra pølsemaker til bussfører.

Kathrine Geard

Petter kjører buss på heltid, uten fast arbeidstid eller rute: – Det eneste jeg vet er at jeg har fri lørdag og søndag

Aps Sverre Myrli ønsker i tillegg å få vurdert muligheten for å gi Vy kontraktene som er tildelt Go-Ahead og SJ gjennom å kjøpe dem ut.

Aps Sverre Myrli ønsker i tillegg å få vurdert muligheten for å gi Vy kontraktene som er tildelt Go-Ahead og SJ gjennom å kjøpe dem ut.

Eivind Olai Kristiansen

De rødgrønne vil la Vy kjøre tog i Oslo-området

Bakgrunn: Ole Palmstrøm

Unge har fått dårligere oppfølging etter at Nav-reformen ble innført, konkluderer forskere

Jan-Erik Østlie

Fellesforbundets leder ut mot Sp-vedtak: – Gjør valgkampen vanskelig, sier Eggum

KUNDENE VURDERER: Var den ansatte smilende, imøtekommende eller kunnskapsrik? Det kan kundene krysse av for etter et besøk hos Jysk.

KUNDENE VURDERER: Var den ansatte smilende, imøtekommende eller kunnskapsrik? Det kan kundene krysse av for etter et besøk hos Jysk.

Jysk

Jysk oppfordrer kundene til å evaluere enkeltansatte: – Alt står og faller på kundens dagsform, sier HKs nestleder

ØVELSE: Her fra en samøvelse mellom politi og fengselsbetjenter i Trondheim fengsel i 2017: Politifolkene kledd i rosa vester spiller oppviglere og gyver løs på fengsels- og politibetjenter med kraftige spark. De skriker og kaster tennisballer mot veggen av skjold som kommer mot dem. Betjentene bak skjoldene er bevæpnet med øvelseskøller. Kommer oppviglerne nærme nok, slår de til. Ingen kom til skade.

ØVELSE: Her fra en samøvelse mellom politi og fengselsbetjenter i Trondheim fengsel i 2017: Politifolkene kledd i rosa vester spiller oppviglere og gyver løs på fengsels- og politibetjenter med kraftige spark. De skriker og kaster tennisballer mot veggen av skjold som kommer mot dem. Betjentene bak skjoldene er bevæpnet med øvelseskøller. Kommer oppviglerne nærme nok, slår de til. Ingen kom til skade.

Ole Palmstrøm

Lovfester forskjellsbehandling ved yrkesskade: – Skammelig, sier NFF-leder Asle Aase

– De siste fem–seks årene har oppslutningen om EØS-avtalen vært formidabel og jevnt økende. Samtidig ser vi at stadig flere snuser på tanken om et norsk EU-medlemskap, sier generalsekretær Fredrik Mellem i Europabevegelsen.

– De siste fem–seks årene har oppslutningen om EØS-avtalen vært formidabel og jevnt økende. Samtidig ser vi at stadig flere snuser på tanken om et norsk EU-medlemskap, sier generalsekretær Fredrik Mellem i Europabevegelsen.

Svein Tofteng

Rekordhøy støtte til EØS-avtalen, viser ny måling

– Det er alvorlig av en arbeidsminister som selv unnlater å fortelle hele sannheten, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

– Det er alvorlig av en arbeidsminister som selv unnlater å fortelle hele sannheten, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

Jan-Erik Østlie

Du kan tape opptil 70.000 kroner årlig i pensjon når regjeringen endrer særaldersgrensa, ifølge Fagforbundet


Flere saker