MS «Tege» erstattes av trailere
Containerskipet MS «Tege» hadde sin siste reise i dag. Tollpost Globe har valgt å flytte frakten fra sjø til vei. Det er noe selv ikke lastebilsjåførenes fagforening synes noe særlig om.
csd@lomedia.no
I dag tas containerskipet MS «Tege» ut av drift. Etter 29 år i rute mellom Bodø og Alta legges nå transporten fra sjø til vei. Avgjørelsen om å ta MS «Tege» ut av drift ble kjent i sommer, og 14 ansatte må finne seg noe annet å gjøre. Hvert år har MS «Tege» fraktet rundt 20.000 containere. Nå som disse skal over fra kjøl til hjul kan det gi 8.000 vogntog ekstra på veiene. Dette er stikk i strid med regjeringens strategikonsept «Mer gods på sjø» som ble lagt frem 2. september. Avgjørelsen til Tollpost har selvfølgelig ført til stor skuffelse blant de ansatte på MS «Tege» og i rederiet DL Chriship AS.
– Dette er en trist dag. Nå er vi på vei inn mot Bodø for siste gang, sier operasjonssjef i rederiet DL Chriship AS, Trond Arthur Christiansen. Om bord har han det faste mannskapet. Mange av dem har seilt på MS «Tege» i 29 år.
– Det er klart at dette er spesielt for dem og det er mye følelser her nå, sier operasjonssjefen. Alle de 14 som har vært på MS «Tege» fikk oppsigelse i sommer.
– Det er ikke hyggelig å måtte si opp ansatte, men heldigvis er dette erfarne og dyktige sjøfolk og flere har fått seg nye jobber allerede, sier Christiansen.
Kontrakten opphører
Kontrakten med MS «Tege» og Tollpost Globe går ut i dag. Dette er et av utgangspunktene til at fartøyet nå tas ut av drift.
– MS «Tege» har gjort en betydelig innsats for vårt selskap i mange år, og spilt en sentral rolle i å forsyne Nord-Norge. Båten er nå kommet i såpass moden alder at videre driftsløsninger ikke er mulig uten betydelige økonomiske investeringer, opplyser kommunikasjonsrådgiver i Tollpost Globe, Bjørn Thorvaldsen. Med dette utgangspunktet, og at det ikke foreligger noe konkret alternativ for en ny og mer moderne båt, har Tollpost Globe valgt å flytte godstransporten fra sjø til vei.
– Markedsmessig har vi også hatt en kraftig vekst som tilsier andre distribusjonsløsninger som ikke kan ivaretas av MS «Tege», sier Thorvaldsen.
Han er imidlertid klar på at Tollpost er åpen for endringer godstransporten i Nord-Norge i fremtiden.
– Vi i Tollpost har brukt lang tid på denne avgjørelsen. Vi er ikke fremmed for en dialog i fremtiden om en ny og moderne felles miljøvennlig båt som kan frakte et betydelig volum, men per i dag anser vi det dit at andre driftsmodeller for fremføring i Nord-Norge som bedre, sier Thorvaldsen.
Helt uenig
At Tollpost hevder MS «Tege» er blitt for umoderne er operasjonssjef Christiansen helt uenig i.
– Skuta er tilpasset for denne type frakt, og den er supereffektiv til sitt formål. Og den er veldig driftssikker. Derfor skjønner jeg ikke Tollposts argumentasjon her, slår han fast. Han kan fortelle om et voldsomt engasjement langs ruta MS «Tege» har seilt.
– Folk har virkelig vist at de bryr seg. De har støttet oss og forstår heller ikke at frakten skal over på vei, sier Christiansen. Nå skal MS «Tege» legge til kai i Bodø, og ligge i ro en stund før den endelige avgjørelsen for båtens fremtid skal avgjøres.
– Slik det ser ut til nå bli den mest sannsynlig solgt til utlandet, sier Christiansen.
Press på bransjen
Valgene som Tollpost Globe har tatt i denne saken får også reaksjoner fra Norsk Transportarbeiderforbund. Forbundssekretær Geir Kvam er ikke begeistret over Tollposts avgjørelse om å flytte godstransporten fra sjø til vei.
– Dette er dårlig miljøpolitikk. Det er stikk i strid med alle ambisjoner om å få mer gods over på sjø og bane, og vil medføre til en enorm trafikkvekst og en økt belastning på vegnettet som allerede er overbelastet, sier Kvam. Han mener dette også vil få uheldige konsekvenser for transportbransjen.
– Det vil skape et enda sterkere press på en transportbransje som sliter fra før, og vi frykter at dette fører til ytterligere bruk av utenlandske kjøretøy på norske veier, fastslår Kvam.
Mest lest
ELENDIG BEHANDLING: Tommy Storeide Vangen har jobba i varehandelen i mange år.
Erlend Angelo
Tommy jobba seg i senk og ble sykmeldt: – Jeg har aldri blitt så dårlig behandla som av Coop
Barbro Major er regiontillitsvalgt for Fellesforbundet i region Buskerud, og har snakket mye med medlemmene i året som har gått.
Privat
– Dette er helt jævlig. Det er kolleger som jeg har jobbet sammen med i ti år. Hva kan jeg si?
Charlotte Rødland Kristiansen er 22 år og må betale alle utgifter til tannlege selv. SV vil at det skal bli gratis.
Aslak Bodahl
Charlotte (22) får ikke fikset tennene fordi det er for dyrt: – Ekstremt frustrerende
KRISE: Valgforsker Johannes Bergh mener Jonas Gahr Støre og Arbeiderpartiet har kommet helt i skyggen av Senterpartiets sentraliseringskritikk.
Jan-Erik Østlie
Bunnotering for Ap: – Utrolig hvordan partiet sliter, sier valgforsker
SEKSUELL TRAKASSERING: Den eine kunden klapsa kvinna på rumpa då dei møttest på butikken, etter å ha fått beskjed av både kvinna og arbeidsgivaren hennar om at han skulla halde seg unna.
Colourbox
Kvinneleg mekanikar fekk to kundar dømt for tafsing, kiling og klaps: – Dommen har sett ein standard
Folketrygda
Illustrasjon
Anna Granqvist
To pensjonistforeninger sier nei til stort løft i minstepensjonen, hvis det betyr mindre pensjon til andre grupper
Innsatsleder Kenneth Wangen er en av de flere tusen menn og kvinner som har jobbet med søk og redning i Gjerdrum. Bildet er tatt ved en annen anledning.
Werner Juvik
Redningsmannskapet i Gjerdrum var i konstant fare. Her er innsatslederens historie
Kantinekokken Monica Karlsen Moseby har vært permittert helt siden mars i fjor, og har søkt flere andre jobber uten å få napp. Hun er glad for at regjeringa nå vil forlenge permitteringsperioden. Samtidig sier hun: – Jeg forstår ikke hvorfor de ikke bare kan si at ordningene varer så lenge pandemien varer. Det er så usikkert for oss og for bedriftene, sier Moseby, som er medlem i Fellesforbundet.
Privat
Monica har snart vært permittert ett år: – Det er tøft. Bare å stå opp og vite at ingen har behov for deg
Mari Falck forteller at faren Morten alltid har vært en positivt innstilt person med et usedvanlig godt humør. Han ble veldig deprimert etter nedstengingen og følte seg innesperret.
Privat
Mari fikk besøke sin dødssyke far kun én gang i uka. Da kokte det over for overlegen
Harald Eia er sosiolog, komiker, programleder og forfatter.
Ida Bing
Harald Eia kurser Ap om Ulikhets-Norge. Her er hans advarsel
Illustrasjon
Håvard Sæbø
Rekordhøy arbeidsledighet i Lofoten – henter inn tusener av sesongarbeidere
Vi mener ei regjering med Ap, SV og Sp, med Jonas Gahr Støre som statsminister, er best i stand til å styre landet, sier Mett Nord og resten av Fagforbundets forbundsstyre.
Jan-Erik Østlie
Mette Nord rykker ut etter utspill fra fylkesleder: – Støre er Fagforbundets foretrukne statsministerkandidat
I en intern LO-måling fra desember som TV 2 har fått tilgang til, får Ap og Jonas Gahr Støre 31,4 prosent oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Kun tre av ti LO-medlemmer vil stemme Ap, viser intern måling
Jonas Gahr Støre. Arkivfoto
Jan-Erik Østlie
– Skal regjeringen komme etter med enda nye innrømmelser, bør det være å gi feriepenger på dagpenger
537 ansatte ved sju Tine-meierier kan bli tatt ut i streik fra lørdag.
Jan-Erik Østlie
Over 500 ansatte i Tine kan bli tatt ut i streik
Trygve Slagsvold Vedum for skryt for sitt lederskap av tidligere LO-topp Sture Arntzen.
Jan-Erik Østlie
Tidligere LO-topp: Ap-ledelsen er så utydelige at Senterpartiet blir folkets parti
I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.
Leif Martin Kirknes
Kravene som kan utelukke Wizz Air fra å delta i konkurransen om norske ruter
Bjørnar Moxnes mener svekkelsen av lønns- og arbeidsvilkårene til togrenholderne er ønsket politikk fra regjeringens side.
Jan-Erik Østlie
Togrenholdere kjemper for å beholde lønna: – Stjerneeksempel på borgerlig politikk, mener Moxnes
En forhøyet dagpengesats er viktig for å sikre lavtlønte gjennom koronakrisa, ifølge tillitsvalgt Djevat Hisenai.
Håvard Sæbø
Permittere og ledige får beholde dagpengesatsen: – Nå slipper de å leve under fattigdomsgrensa
Så sent som søndag sa Erna Solbergs regjering at det foreløpig ikke var aktuelt med en forlengelse av ordningen. Nå har de snudd.
Leif Martin Kirknes