JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

MS «Tege» erstattes av trailere

Containerskipet MS «Tege» hadde sin siste reise i dag. Tollpost Globe har valgt å flytte frakten fra sjø til vei. Det er noe selv ikke lastebilsjåførenes fagforening synes noe særlig om.

csd@lomedia.no

I dag tas containerskipet MS «Tege» ut av drift. Etter 29 år i rute mellom Bodø og Alta legges nå transporten fra sjø til vei. Avgjørelsen om å ta MS «Tege» ut av drift ble kjent i sommer, og 14 ansatte må finne seg noe annet å gjøre. Hvert år har MS «Tege» fraktet rundt 20.000 containere. Nå som disse skal over fra kjøl til hjul kan det gi 8.000 vogntog ekstra på veiene. Dette er stikk i strid med regjeringens strategikonsept «Mer gods på sjø» som ble lagt frem 2. september. Avgjørelsen til Tollpost har selvfølgelig ført til stor skuffelse blant de ansatte på MS «Tege» og i rederiet DL Chriship AS.

– Dette er en trist dag. Nå er vi på vei inn mot Bodø for siste gang, sier operasjonssjef i rederiet DL Chriship AS, Trond Arthur Christiansen. Om bord har han det faste mannskapet. Mange av dem har seilt på MS «Tege» i 29 år.

– Det er klart at dette er spesielt for dem og det er mye følelser her nå, sier operasjonssjefen. Alle de 14 som har vært på MS «Tege» fikk oppsigelse i sommer.

– Det er ikke hyggelig å måtte si opp ansatte, men heldigvis er dette erfarne og dyktige sjøfolk og flere har fått seg nye jobber allerede, sier Christiansen.

Kontrakten opphører

Kontrakten med MS «Tege» og Tollpost Globe går ut i dag. Dette er et av utgangspunktene til at fartøyet nå tas ut av drift.

– MS «Tege» har gjort en betydelig innsats for vårt selskap i mange år, og spilt en sentral rolle i å forsyne Nord-Norge. Båten er nå kommet i såpass moden alder at videre driftsløsninger ikke er mulig uten betydelige økonomiske investeringer, opplyser kommunikasjonsrådgiver i Tollpost Globe, Bjørn Thorvaldsen. Med dette utgangspunktet, og at det ikke foreligger noe konkret alternativ for en ny og mer moderne båt, har Tollpost Globe valgt å flytte godstransporten fra sjø til vei.

– Markedsmessig har vi også hatt en kraftig vekst som tilsier andre distribusjonsløsninger som ikke kan ivaretas av MS «Tege», sier Thorvaldsen.

Han er imidlertid klar på at Tollpost er åpen for endringer godstransporten i Nord-Norge i fremtiden.

– Vi i Tollpost har brukt lang tid på denne avgjørelsen. Vi er ikke fremmed for en dialog i fremtiden om en ny og moderne felles miljøvennlig båt som kan frakte et betydelig volum, men per i dag anser vi det dit at andre driftsmodeller for fremføring i Nord-Norge som bedre, sier Thorvaldsen.

Helt uenig

At Tollpost hevder MS «Tege» er blitt for umoderne er operasjonssjef Christiansen helt uenig i.

– Skuta er tilpasset for denne type frakt, og den er supereffektiv til sitt formål. Og den er veldig driftssikker. Derfor skjønner jeg ikke Tollposts argumentasjon her, slår han fast. Han kan fortelle om et voldsomt engasjement langs ruta MS «Tege» har seilt.

– Folk har virkelig vist at de bryr seg. De har støttet oss og forstår heller ikke at frakten skal over på vei, sier Christiansen. Nå skal MS «Tege» legge til kai i Bodø, og ligge i ro en stund før den endelige avgjørelsen for båtens fremtid skal avgjøres.

– Slik det ser ut til nå bli den mest sannsynlig solgt til utlandet, sier Christiansen.

Press på bransjen

Valgene som Tollpost Globe har tatt i denne saken får også reaksjoner fra Norsk Transportarbeiderforbund. Forbundssekretær Geir Kvam er ikke begeistret over Tollposts avgjørelse om å flytte godstransporten fra sjø til vei.

– Dette er dårlig miljøpolitikk. Det er stikk i strid med alle ambisjoner om å få mer gods over på sjø og bane, og vil medføre til en enorm trafikkvekst og en økt belastning på vegnettet som allerede er overbelastet, sier Kvam. Han mener dette også vil få uheldige konsekvenser for transportbransjen.

– Det vil skape et enda sterkere press på en transportbransje som sliter fra før, og vi frykter at dette fører til ytterligere bruk av utenlandske kjøretøy på norske veier, fastslår Kvam.

Annonse
Annonse