JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

10 mill til yrkesfagene

Kunnskapsdepartementet punger ut med 10 millioner kroner ekstra til et utdanningsprogram for yrkesfagene.

Pengene blir fordelt til kompetanseutvikling for lærere og til utvikling av gode opplegg for undervisning i norsk, matematikk og engelsk.

Hensikten er å forbedre fellesfagene innenfor yrkesopplæringen og gjøre dem mer faglig relevant.

Knutepunktskoler

I samarbeid med skoler over hele landet starter derfor Kunnskapsdepartementet opp et bredt utviklingsprogram.

I hvert fylke skal det velges ut en knutepunktskole som skal fungere som en base for utvikling faglige opplegg for det enkelte fylke.

I tillegg har departementet allerede etablert et samarbeid med 99 videregående skoler i alle landsdeler, som også skal trekkes aktivt inn i utviklingsprogrammet.

Det skal videre opprettes et eget nettverk av lærere ved knutepunktskolene som skal være ambassadører for prosjektet. De vil ha som oppgave å samle lærere fra andre videregående skoler til erfaringsutveksling, utviklingsarbeid og andre former for samarbeid.

Må endres

– Mange elever og lærere opplever fellesfagene innenfor yrkesopplæringen som fjernt fra de yrkesvalgene elevene har gjort. Det må vi endre, slik at opplæringen blir mer motiverende og relevant. Jeg mener dette opplegget vil bidra til at flere fullfører yrkesfagopplæringen, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen.

Hun viser til at altfor mange yrkesfagelever sliter med motivasjonen og dropper ut av videregående skole:

– En viktig årsak til det, er at mange elever opplever at fellesfagene har liten relevans for faget de utdanner seg i. Det kan også være et problem at mange fellesfaglærere mangler kunnskap om de yrkene utdanningsprogrammet leder fram mot. Mange etterlyser også gode pedagogiske verktøy for å praksisrette opplæringen. Dette haster det å få gjort noe med, sier Halvorsen. (ANB)

Annonse
Annonse