JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NJF: – Ofotbanen må bygges ut

Malmtrafikken til Narvik havn øker, og flere selskaper transporterer gods på strekningen. Derfor mener Norsk Jernbaneforbund det trengs flere og lengre kryssingsspor, og satsingen må komme alt i statsbudsjettet for 2012.

oystein@lomedia.no

– Midlene til investeringer bør økes med 200 millioner kroner sammenliknet med budsjettet for 2011, mener forbundet.

Signaler tyder på at veksten malmtrafikken fortsetter de kommende årene. Med så mange tonn blir slitasjen større enn på det øvrige jernbanenettet. Derfor ønsker NJF en utredning av om dobbeltspor er det mest fornuftige på lengre sikt, også for å bedre forholdene for passasjertogene.

– Dette kan være en attraktiv strekning for chartertrafikk i kombinasjon med cruiseskip til Narvik havn, skriver NJF i et brev til regjeringen med krav til prioriteringer i statsbudsjettet for 2012.

Finansminister Sigbjørn Johnsen legger fram regjeringens forslag 6. oktober.

Forsinkelser og stans i togtrafikken skaper vansker for godsselskapene, og regjeringens målsetting om å overføre mer transport fra vei til bane er ikke oppnådd. Et tiltak som vil bedre situasjonen, er å overføre alle godsterminaler til myndighetene.

– De bør bli en del av jernbanens infrastruktur på linje med skinnegang og kryssingsspor. På den måten sikres konkurransenøytrale, kostnadsfrie terminaler, skriver NJF i brevet.

I inneværende budsjett tar Samferdselsdepartementet 50 prosent av NSBs overskudd i utbytte, selv om konsernet for tiden investerer i nye tog.

For 2010 ble utbyttet 146,5 millioner kroner. NJF mener det ikke må tas noe av overskuddet neste år, og vil øke kjøp av tjenester i persontrafikken med 500 millioner kroner sammenliknet med saldert budsjett for 2011.

Annonse
Annonse