JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tungt for norske busser

Flere utenlandske selskaper sender sjåfører og turbiler til Norge i sommersesongen. Verstingene driver sosial dumping, unngår momsbetaling og vrir seg unna bompenger.

oystein@lomedia.no

Nettbuss Travel AS unngikk krise ved å kjøre for Flytoget i de seks ukene Oslo S var stengt.

Flere aktører fra blant annet Spania, Tsjekkia og de baltiske landene operer under helt andre vilkår enn de norske.

– Vi har fått tilbakemelding om sjåfører som koker maten sin på primus og sover i bussen, forteller administrerende direktør Kai Kristoffersen i Nettbuss Travel.

Bilpersonalets landsråd får bekymringsmeldinger fra medlemmer som knapt møter norske kolleger når de kjører turister. Situasjonen gjelder både i fjellheimen og langs kysten.

Smutthull

Transportører fra EØS-området kan drive midlertidig transport i Norge, såkalt kabotasje.

Bransjen jobbet for at Samferdselsdepartementet skulle komme med klarere regler i forkant av årets sesong, der ”midlertidig” strammes inn til å gjelde inntil 30 dager i strekk, og totalt 45 dager i løpet av ett år. Saken ble utsatt.

Utenlandske selskaper stasjonerer bussene sine på utvalgte steder, frakter reisende mellom flyplasser og hoteller, og kjører cruisepassasjerer til populære attraksjoner.

Med så stor virksomhet bør de betale 8 prosent moms, som er satsen for transport.

– Vi må følge norske hvilebestemmelser og betaler moms og bompenger. Utenlandske sjåfører kan kjøre i 12 dager, ha 24 timer fri og deretter gå på en ny periode. I tillegg finnes det ikke noe system for å sende regning til utenlandske kjøretøyer for bompasseringer. Noen fyller også avgiftsfri diesel, sier Kristoffersen.

Populært

– For bussjåførene er turbiloppdragene en velkommen avveksling. De får kjøre andre turer enn de vanlige, med nye busser og turister om bord. Vi må tåle reell konkurranse, men vi ser at utenlandske selskaper kommer inn på helt andre vilkår og skummer fløten, sier Jan Audun Strand, leder i Bilpersonalets landsråd.

I tillegg får det konsekvenser hvis norske selskaper må bygge ned kapasiteten. Ingen har råd til å investere i nye kjøretøy hvis de må parkeres.

– Hva gjør vi da når togene står? Dette handler også om beredskap, i tillegg til at det foregår sosial dumping, sier Strand.

Markedet vokser. Reiselivsnæringen argumenterer mot strengere regler og hevder det ikke er tilstrekkelig kapasitet hos norske busselskaper til å takle høysesongen.

– Kundene bestiller og trenger ikke bry seg mer om den siden av saken. Vi har nådd taket enkelte ganger, men det løser vi. Den som inngår avtale om å skaffe busser styrer dette, sier Kai Kristoffersen.

Leder i Bilpersonalets landsråd, Jan Audun Strand.

Transport mellom steder i en annen stat enn der selskapet hører hjemme, kalles kabotasje.

Transportører fra EØS-området har adgang til å utføre kabotasje i Norge. Den skal være midlertidig og tilfeldig.

Samferdselsdepartementet har utsatt å endre reglene. Bransjen krever at "midlertidig" presiseres til maksimalt 30 dager i strekk, og ikke mer enn 45 dager i løpet av ett år.

Annonse
Annonse

Transport mellom steder i en annen stat enn der selskapet hører hjemme, kalles kabotasje.

Transportører fra EØS-området har adgang til å utføre kabotasje i Norge. Den skal være midlertidig og tilfeldig.

Samferdselsdepartementet har utsatt å endre reglene. Bransjen krever at "midlertidig" presiseres til maksimalt 30 dager i strekk, og ikke mer enn 45 dager i løpet av ett år.