JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sammen vil de løfte Nav

Nav har kuttet 500 ansatte og de ansatte føler de ikke får gitt god nok hjelp til brukerne. Rødt og leder Turid Thomassen ønsker å styrke kvaliteten i etaten.

anders.hauge-eltvik@lomedia.no

Nav-ansatte begynner å bli vant til stadige omveltninger og negativ omtale.

Leder Jarle Berge i NTL Nav sier det er et gryende opprør på gang blant de ansatte, som ønsker å bli målt på kvalitet og ikke kvantitet, som de mener er tilfelle i dag.

Rødt-leder og NTL-medlem Turid Thomassen ønsker det samme.

500 borte

I år har det forsvunnet 500 stillinger fra Nav. Berge fastslår at det merkes.

– Nav-reformen skulle være en kvalitetsreform, men samtidig som kravene til kvalitet har blitt høyere, har ressursene vært like store, og til og med blitt redusert, sier Berge.

Thomassen er enig:

– Det er virkelig behov for flere stillinger, ikke færre. Det er en stor arbeidsbelastning i Nav nå. Det går utover de ansatte, men også brukerne av Nav, sier hun.

Berge og Thomassen møttes i slutten av august for å drøfte utfordringene i Nav.

De er begge svært kritiske til målesystemet, som de mener tar voldsomt med oppmerksomhet og ofte setter andre, mindre målbare, oppgaver i skyggen.

– De ansatte blir pressa på kvantitet, det er det de blir målt på, ikke kvaliteten på det de gjør. Det er et gryende opprør mot dette, sier Berge, og legger til at det selvsagt trengs målesystemer, men at det i Nav har blitt altfor mye og for lite kvalitetsorientert etter hans syn.

Ro

Berge mener flere stillinger og arbeidsro er nøkkelfaktorer for å bedre brukernes tilfredshet med Nav.

– Det er også altfor mange oppgaver som er satt ut av etaten, og det gjør at Nav blir tappet for kompetanse. Det er behov for å ta tilbake tjenester, sier han.

Thomassen har mye av den samme medisinen for Nav som Berge:

– Vi vil at Nav skal få arbeidsro og flere ansatte. Og så må de slutte med den kvantitative målingen. Det er ikke det brukerne trenger, de trenger kvalitet. Nav må lytte til de ansatte, for de som jobber der vet at de kunne har gjort en bedre jobb om de fikk ressurser til det, sier hun.

Annonse
Annonse