JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Flere og raskere tog

Det nye dobbeltsporet mellom Lysaker og Sandvika er offisielt åpnet. Jernbaneverket lover bedre punktlighet for passasjerer og gods.

oystein@lomedia.no

Bærumstunnelen er 5,5 kilometer lang, og utgjør dermed mesteparten av de 6,7 kilometerne mellom Lysaker og Sandvika. Kostnaden for denne siste strekningen er 3,2 milliarder kroner.

– Det nye dobbeltsporet vil etter hvert gjøre hverdagen enklere for togpendlerne i regionen, og gi positive ringvirkninger for togtrafikken i hele landet, sa Jens Stoltenberg før han klippet snoren.

Også samferdselsministeren er fornøyd med at det store prosjektet er fullført.

– Utbyggingen gjør at vi kan ta jernbanen som transportmiddel et skritt videre, sa Magnhild Meltveit Kleppa.

Tidligere har all trafikk benyttet de to sporene på den gamle Drammenbanen, og forsinkelser for én avgang har fått store ringvirkninger. Nå skal regiontogene, de lengste lokalrutene og godstrafikken benytte den nye Askerbanen. Med noen tiltak mellom Oslo S og Lysaker øker kapasiteten vestover fra 11-12 tog i timen til 22.

Utbyggingen fra to til fire spor mellom Lysaker og Asker utgjør 17,4 kilometer, har kostet åtte milliarder kroner og er gjennomført i tre etapper. Sandvika-Asker sto ferdig i 2005, nye Lysaker stasjon ble åpnet i 2009 mens CargoNet kjørte første ordinære tog gjennom Bærumstunnelen grytidlig fredag 26. august. Flytoget var de første som fraktet passasjerer på strekningen to døgn senere. Maks fart er 160 km/t.

Annonse
Annonse