JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ryanair vingeklippet av fransk domstol

En domstol i Frankrike har dømt Ryanair til å betale nærmere 10 millioner euro, eller over 80 millioner kroner, for ulovlig virksomhet i Marseille.

En domstol i Aix-en-Provence dømte onsdag Ryanair for såkalt «fordekt» arbeid. Det irske lavkostselskapet må betale 200.000 euro i bot for å ha brutt fransk sosiallovgiving ved flyplassen i Marseille.

I tillegg må selskapet betale 9 millioner euro i skadeerstatning til saksøkerne for å ha brutt sosiallovgivningen ved flyplassen. Blant saksøkerne er flygernes fagorganisasjon, Pensjonskassen, Arbeidsformidlingen og trygdeorganisasjonen Urssaf. Skadeerstatningen går også til fire av selskapets tidligere flygere.

«Ved å nekte å underlegge seg fransk lovgiving når det gjelder trygdeavgifter, har selskapet organisert reell sosial dumping som har gjort det mulig å redusere driftskostnader, og da spesielt utgifter i forbindelse med de ansatte», heter det i dommen.

Men retten ga ikke aktoratet medhold i påstanden om inndragning av verdier tilsvarende fire Boeing 737-fly, som Ryanair benyttet på flyplassen Marignane i Marseille, og som aktor mente «ble benyttet til å begå lovovertredelsene».

Forhåndsvarslet anke

I en pressemelding tirsdag gjorde Ryanair det klart at lavkostselskapet ville appellere enhver fellende dom og ethvert krav fra franske myndigheter om tilbakebetaling av trygdeinnbetalinger som selskapets ansatte allerede har betalt til Irland.

Fransk eller irsk lov

Fra den dag Ryanair åpnet sin base i Marseille i 2007, og inntil en «tilsynelatende» stengning i begynnelsen av 2011, oppga Ryanair aldri noe av sin virksomhet til den franske trygdeorganisasjonen Urssaf. De 127 ansatte ved basen i Frankrike var hele tiden underlagt irsk lovgiving.

Men i et fransk lovdekret fra 2007 heter det at fransk arbeidslovgiving gjelder for flyselskaper som benytter seg av en fransk base. To ganger har Ryanair forsøkt å unndra seg domstolsbehandling av dette ved å hevde at flyene ved Marignane ikke hadde flyplassen som base, man bare oppholdt seg der «for enkelt vedlikehold».

Aktoratet mente derimot at Ryanair bare drev med ordkløveri, og at det aldri hersket tvil om at flyplassen fungerte som base. Ryanairs ansatte bodde i regionen, og både lokaler og utstyr beviste det motsatte ifølge aktoratet.

«De fløy i irske fly og hadde et bein i flere land, de arbeidet ikke mer i Frankrike enn andre stder», hevdet en av Ryanairs forsvarere under straffesaken ved byretten i Aix i slutten av mai.

Men den amerikanske flykapteinen Morgan Fischer, mente noe annet da han vitnet.

– Jeg bodde i Aix, og jeg trivdes godt med mitt liv i Frankrike, sa Fischer, som hver kveld vendte tilbake til flyplassen utenfor Marseille.

Men han ble betalt i Irland, og betalte sin skatt, som var mnye lavere enn i Frankrike, der. Det samme gjaldt for 56 kabinpersonell, som to eksterne selskaper, Crewlink og Workforce, stilte til disposisjon for flyselskapet. De to selskapene er registrert i Irland som opplæringsoreganisasjoner.

«...uten hensyn til arbeidernes interesser»

«En fleksibel, billig og spesielt lydig arbeidskraft, hevdet påtalemyndigheten, og framholdt at man hadde å gjøre med «et selskap som hadde som eneste motiv å motsette seg loven uten hensyn til arbeidernes interesser».

Advokat for den nasjonale pilotforeningen SNPL, Roland Rappaport, sa under rettssaken at fagforeningen forventet «en eksemplarisk dom». Selv om dommen ikke inneholder inndragning av verdier av fire Boeing 737-fly, vil 10 millioner euro likevel svi for et selskap som kunne innkassere et overskudd på 569 millioner euro i perioden 2012-2013.

En annen representant for SNPL, advokat Claire Hocquet, mener lavkostselskapene nå litt etter litt innordner seg. Hun viser til det britiske selskapet easyJet, som i 2010 ble dømt for lignende forhold som Ryanair i dag.

For retten også i Norge

Også i Norge er Ryanair involvert i en liknende rettstvist. Flyvertinnen Alessandra Cocca har anlagt sak mot sleskapet for usaklig oppsigelse. Ryanair hevder hardnakket at saken må behandles av irske domstoler og pådømmes etter irsk lov, mens den oppsagte og hennes fagforbund, Parat, mener saken må behandles etter norsk lov, siden Alessandra Cocca var stasjonert i Norge mens hun jobbet for Ryanair.

I tingretten vant Ryanair fram, men lagmannsretten overprøvde dette og fastslo at saken skulle behandles etter norsk lov. Nylig anket Ryanair dette stridsspørsmålet inn for Høyesterett.

Les mer om den norske rettstvisten her

Annonse

Flere saker

Annonse