JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Uløselig konflikt førte til utmeldinger

– En langvarig personstrid i styret i Østfold Transportarbeiderforening er grunnen til at 200 bussjåfører meldte overgang til Norsk Jernbaneforbund, sier Sverre Eliassen. Han avviser at splittelsen skyldes strid mellom yrkesgruppene.

oystein@lomedia.no

Eliassen leder interimstyret i den nye NJF-foreningen med cirka 200 medlemmer. De er ansatt i Nettbuss Østfold og Borg Buss, og var tidligere organisert i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF). Uro har preget lokalforeningen.

Etter at første stormøte i den nye NJF-foreningen var avholdt i juni, gikk leder Roger Hansen i NTF ut i eget fagblad og sa at det ikke akkurat er vanlig å melde seg over i et annet LO-forbund når en er uenig om sammensetning av et styre.

– Her er det snakk om personstrid og ledelsesform. Verken jeg eller de andre som ble med over til NJF hadde i utgangspunktet noe ønske om å gå ut av Transportarbeiderforbundet, sier Sverre Eliassen.

Han legger vekt på at han er talsmann for en gruppe sjåfører med godt samhold, og tillitsvalgte som ønsker arbeidsro for å kunne gjøre en best mulig jobb for kollegaene.

Interimstyret for det som formelt heter Bilpersonalets Forening Østfold, avdeling 44 av NJF, fungerer fram til det kan avholdes årsmøte.

Vakte oppsikt

I tillegg uttalte Roger Hansen at bussjåførenes talsmenn forlot inngåtte avtaler i forbindelse med flere møter som har blitt avholdt.

– Hansen har rett i at det vil være uvanlig å melde seg ut under normale forhold, men dette er en sak som har gått over mange år. Det ble ikke fremlagt noen form for avtaler eller forslag til løsninger i møter med NTF før årsmøtene lokalt. Saken er den at tillitsvalgte for buss ikke kunne akseptere at leder av foreningen skulle bestemme hvem som skulle inneha plassene i foreningens styre.

NTF har hatt mange muligheter til å snu situasjonen, mener Eliassen.

– På det meget godt besøkte, ordinære årsmøtet i NTF-foreningen, ble valgene utsatt fordi bussjåførene ikke ønsket å provosere fram et resultat med overvekt fra sin egen yrkesgruppe, sier han. Målet var å få en bred representasjon.

– Bussjåførene og deres tillitsvalgte ønsket at forbundsledelsen i NTF skulle komme på banen, mane om fred og forsoning og bidra til at man fikk på plass et forslag til styresammensetning som kunne aksepteres av alle.

Presset ut

Senere, på det ekstraordinære årsmøtet, ble bussjåførene skviset under valgene og ifølge NTF nektet bussjåførene å bli med i styret etter å ha tapt ledervervet.

Eliassen har en helt annen oppfatning av det som skjedde, der man hadde sørget for å verve nye medlemmer som ikke kjente til personstriden. Dermed ble det flertall for å få gjenvalgt en omstridte leder, og ledervalget avgjorde sjåførenes holdning til den videre gjennomføring av møtet.

– For NTF ble det altfor viktig å vise prestisje og makt istedenfor å bidra til å løse saken. Jeg skjønner ikke hvorfor de ville kjøre så hardt. NTF’s holdning i denne saken har ført til at et flertall av sjåførene og deres tillitsvalgte følte seg presset ut, og måtte finne et nytt forbund. NJF var et helt naturlig valg. Da den snøballen begynte å rulle, gikk det fort, forteller Eliassen.

Roger Hansen mener splittelsen er med på å undergrave mulighetene til å påvirke egne lønns- og arbeidsvilkår.

– Jeg tror vi kommer styrket ut av dette. Vi er fortsatt med i “LO-familien”, og tar det som en selvfølge at NTF ikke vil motarbeide oss, men heller være med på å styrke alle LO-forbundene innenfor bransjen er Eliassens kommentar.

Ny usikkerhet

Nå er han og NJF-foreningen opptatt av at flere ruter som Borg Buss kjører i Glommaregionen er lagt ut på anbud, med nye kontrakter fra 1.1.2013.

Alle selskaper er omfattet av en felles bussbransjeavtale, men har egne tariffavtaler.

Om et selskap som er organisert i NHO gjennom Transportbedriftenes Landsforening vinner konkurransen, står NJF uten tariffavtale hvis dagens praksis følges.

– Vi risikerer at foreningen blir revet i stykker igjen hvis kontrakten går til et selskap i NHO, og jobber for at LO-organiserte må få lov til å stå i forbundet hvor de føler seg hjemme. Så lenge vi ikke har et forbundsløst LO må det bli slutt på å slåss om medlemmene. Dette må det ryddes opp i raskt, sier Sverre Eliassen.

Interimsstyret sier de føler seg vel mottatt i NJF og får all den hjelp som man trenger i en oppstartingsfase. Omorganisering vil kreve omstillinger for både tillitsmannsapparat og bedriftsledelse.

Eliassen avslutter med å uttrykke en sterk tro på den nye organiseringen av BFØ avd. 44 i NJF og et ønske om at alle vil være åpen for foreningens samarbeidsinvitasjon til beste for alle som jobber med buss i Østfold.

Annonse

Flere saker

Annonse