JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Drammen-Eidsvoll i fullversjon

I trygge omgivelser kan kommende togledere og lokomotivførere øve på ulike situasjoner fra skinnegangen. Ansatte med erfaring skal også få frisket opp kunnskapene sine.

oystein@lomedia.no

Norsk Jernbaneskoles nyåpnede senter har ni simulatorer, tre for trafikkstyring og seks for togførere.

– Det unike er at alle ni kan kjøre sammen i én øvelse, med kommunikasjon mellom førere og togledere, slik at det blir så nær virkeligheten du kan komme. En annen mulighet er å bruke de ni hver for seg samtidig, forteller Ottar Haslestad, simulatoransvarlig ved skolen.

Senteret er det eneste i Europa med disse mulighetene.

Planlagte avvik

Er det rødt lys kan lokfører ringe togleder og spørre hvorfor. De kommuniserer hele veien mellom Drammen og Eidsvoll, den strekningen som er lagt inn i programmet med kryssingsspor, tuneller og stasjoner.

Opplæringen av togledere foregår i et miljø som er en kopi av arbeidsplassen på Oslo S.

– Med opplæring ute i trafikken blir det litt tilfeldig hva som skjer den bestemte dagen. Her kan vi legge inn opplegg i simulatoren på forhånd for å få trent på ulike situasjoner, uten risiko for mennesker og materiell, sier Haslestad.

At det er realistisk kunne statssekretær Lars Erik Bartnes bekrefte, etter å ha holdt i spakene fra Skøyen til Oslo S og skapt kø bak seg.

– Det ville nok blitt gretne pendlere i dag, var hans oppsummering.

Mange elever

Intern opplæring av ansatte i Jernbaneverkets trafikkdivisjon er en av skolens oppgaver.

Alle landets togledere skal innom på en todagers samling for å friske opp kunnskapene og oppleve situasjoner som kanskje ikke er hverdagskost på strekningen de jobber.

I tillegg er cirka 4000 deltakere hvert år med på en rekke forskjellige sikkerhetskurs og annen opplæring. I år vil dessuten 240 lærlinger få en del av fagopplæringen på Grorud.

Den er også eneste offentlig godkjent fagskole for utdanning av lokomotivførere. Den har nå 24 fast ansatte, og leier i tillegg inn et stort antall instruktører.

Kostnaden for nybygget er rundt 106 millioner kroner. Av dette utgjør simulatorsenteret 35 millioner kroner.

Annonse

Flere saker

Annonse