JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vi trenger ditt barn

Undervisningskvaliteten er avhengig av elevenes tilstedeværelse.

tri.nguyen@lomedia.no

I enkelte byer er reglementet strammet kraftig inn for å forhindre at foreldre tar barna sine ut av skolen utenfor de ordinære feriene. Halvtomme skoleklasser, særlig i forbindelse med ordinære ferier, har blitt et økende problem de siste årene. I Tromsø fikk nesten 40 prosent av elevene ekstra ferie på denne måten. Varsellampa blinker. Nå får stadig flere foreldre avslag på sine søknader om permisjon for skolebarna sine. Resultatet er blitt en eksplosiv økning i antall klager til fylkesmannen og mange foreldre er rasende.

Det kan være en god tanke at hver og en skal ha valgfrihet. Men her handler det om noe mer enn den enkeltes permisjonssøknad, rett på fri fra skolen når man vil og billige sydenturer.

Det er ikke nødvendigvis eleven som tas ut av skolen som rammes. En rektor beskrev, i en reportasje i NRK, hvordan man forsøkte å legge innlæringen av nye emneområder til ukedager og årstider som erfaringsmessig har størst stabilitet i fremmøtet. Flere skoler peker på problemer for hele læringsmiljøet når et visst antall stadig er borte. Dette kan være et bevis på at læringskvaliteten er avhengig av et klassemiljø med stabilitet og kontinuitet.

Læringsmiljøet på skolen er avhengig av både lærere, foreldre og elever. Det er en dugnad vi skal være forsiktig med å tukle med. Når vi først har satset på fellesskolen, bør vi også stå opp for den. Som foreldre har vi ansvar for å være lojale mot undervisningssystemet.

Det er utvilsomt mange positive sider med å ta seg fri når det passer. Man kan bli beriket av å reise hvis man samtidig får den undervisningen av foreldrene som man trenger (noe de fleste sikkert gjør). Men i dette tilfellet så synes jeg ikke det kan gå på bekostning av felleskapet.

I løpet av et år er det faktisk 175 fridager for eleven. Nesten halve året er skolefri. Det burde være nok. Det kan være et dårlig signal vi sender barna våre når de tas ut av skolen. Indirekte forteller vi dem at det ikke er så nøye med skolen.

At terskelen generelt heves for å skjøte på de 175 ferie- og fridagene er ikke bare forståelig, det er nødvendig. Av hensyn til elevene og undervisningen.

Annonse
Annonse