De streikende havnearbeiderne i Tromsø og Mosjøen nektes adgang til havnene, men selv om det betyr fritt fram for streikebrytere, vil ikke Kystverket ta stilling til havnenes egen vurdering av å stenge havnearbeiderne ute.
Jan-Erik Østlie
Overprøver ikke utestengning
Transportarbeiderforbundet mener Kystverket beskytter streikebrytere ved å nekte de streikende havnearbeiderne adgang til havnene. Kystverket svarer at ikke vil legge seg opp i hvordan havnene tolker regelverket.
res@lomedia.no
Onsdag i forrige uke sendte Transportarbeiderforbundet et brev til Kystverket der forbundet stilte spørsmål til om havnene i Mosjøen og Tromsø tolket ISPS-koden som er ment som antiterrortiltak ved internasjonale havner riktig når de utestengte havnearbeiderne fra ISPS-havnene. Forbundet hevder at utestengelsen fungerer som en beskyttelse av streikebrytere som havnene har satt til å gjøre arbeidet til de streikende havnearbeiderne. Derfor ville NTF også vite om Kystverket var komfortabel med at et regelverk som skal hindre terror i stedet blir brukt for å hindre aksjoner mot streikebrytere.
Eier ansvarlig
I svaret fra Kystverket som kom rett før helgen, bekrefter sjøsikkerhetsdirektør Arve Dimmen og rådgiver Kristine Runde at det er Kystverket som fører tilsyn med at regelverket følges.
– Men det er eier av havneanlegget som er ansvarlig for at forpliktelsene blir fulgt, skriver de.
Samtidig blir det påpekt at ISPS-regelverket gjelder også under arbeidskonflikt.
– Formålet med adgangsbegrensningen er at kun de som har et begrunnet eller nødvendig tjenestlig ærend på området får adgang, heter det videre.
I tråd med regelverket
Ifølge Kystverket skal den vurderingen gjøres av eieren av havneanlegget og anleggets sikringsleder.
– Ved streik og plassfratredelse vil de streikende normalt ikke ha et nødvendig tjenestlig ærend inne på områdene som er regulert etter ISPS-regelverket. Adgangsbegrensningen kan derfor ligge innenfor formålet med regelverket fortsetter Dimmen og Runde.
Tar ikke stilling
I svarbrevet fra Kystverket understrekes det at både Tromsø og Mosjøen havn har gjort en vurdering av at havnearbeiderne ikke lenger har et nødvendig tjenestlig behov for å ha adgang til områdene.
– De vurderingene kan ikke Kystverket ta stilling til, avslutter Arve Dimmen og Kristine Runde i Kystverket.
LOs juridiske
Leder Roger Hansen i Transportarbeiderforbundet er ikke overrasket over svaret fra Kystverket.
– Nei, det var dessverre helt i tråd med det vi forventet skulle komme derfra. De gjør hva de kan for å unngå å ta stilling til saken, men ved å la utestengelsen bli stående, så er det nettopp det de gjør. Dette er mer enn indirekte støtte til streikebryteri, sier Hansen.
Noen langvarig offentlig debatt med Kystverket ønsker han imidlertid ikke.
– Vi holder nå på å forberede en sak for juridisk avdeling i LO, så skal de få vurdere hva som bør gjøres, sier Roger Hansen til Transportarbeideren.
Svaret fra Kystverket
Vi viser til spørsmål i brev av 13. mai 2014 om adgangen til å inndra ISPS-adgangskort i arbeidskonflikter. Bakgrunnen for problemstillingen er at i flere norske havneanlegg er
laste- og lossearbeidere fratatt adgangen til havneanlegget og adgangsbegrensede områder i havneanlegget som en del av en arbeidskonflikt, blant annet i Tromsø og Mosjøen.
Havneanlegg som tar imot ISPS-skip er forpliktet til å følge ISPS-regelverket. Kystverket fører tilsyn med at regelverket følges, men det er eier av havneanlegget som er ansvarlig for at forpliktelsene blir fulgt. ISPS-regelverket gjelder uavhengig av om det foreligger en arbeidskonflikt eller ikke, og må derfor praktiseres på samme måte under en arbeidskonflikt som i en normalsituasjon.
Som en del av forpliktelsene etter ISPS-regelverket skal det opprettes et adgangskontrollsystem til havneanleggene og de adgangsbegrensede områdene i havneanlegget. Formålet med adgangsbegrensningen er blant annet å sikre at uvedkommende ikke får adgang til områdene, men at kun de som har et begrunnet eller nødvendig tjenestelig ærend på området får adgang.
Det er opp til eier av havneanlegget og havneanleggets sikringsleder (PFSO) å avgjøre hvem som har et begrunnet eller tjenestelig ærend på områdene, og hvem som da får
adgang. Det kan være flere grunner til at sikringsleder nekter adgangen til områdene som reguleres av ISPS-regelverket. Det kan enten være sikringsmessige årsaker til dette eller at vedkommende ikke har et begrunnet tjenestelig behov for å ha adgang til områdene.
Ved streik og plassfratredelse vil de streikende normalt ikke ha et nødvendig tjenestelig ærend inne på områdene som er regulert etter ISPS-regelverket. Den adgangsbegrensning som finner sted i disse tilfellene kan derfor ligge innenfor formålet med regelverket. Både i Tromsø havn og Mosjøen havn er det gjort en vurdering av at laste- og lossearbeiderne ikke lenger har et nødvendig tjenestelig behov for å ha adgang til områdene. Kystverket kan ikke ta stilling til disse vurderingene.
Med hilsen
Arve Dimmen
sjøsikkerhetsdirektør
Kristine Runde
rådgiver
Kystverket
Svaret fra Kystverket
Vi viser til spørsmål i brev av 13. mai 2014 om adgangen til å inndra ISPS-adgangskort i arbeidskonflikter. Bakgrunnen for problemstillingen er at i flere norske havneanlegg er
laste- og lossearbeidere fratatt adgangen til havneanlegget og adgangsbegrensede områder i havneanlegget som en del av en arbeidskonflikt, blant annet i Tromsø og Mosjøen.
Havneanlegg som tar imot ISPS-skip er forpliktet til å følge ISPS-regelverket. Kystverket fører tilsyn med at regelverket følges, men det er eier av havneanlegget som er ansvarlig for at forpliktelsene blir fulgt. ISPS-regelverket gjelder uavhengig av om det foreligger en arbeidskonflikt eller ikke, og må derfor praktiseres på samme måte under en arbeidskonflikt som i en normalsituasjon.
Som en del av forpliktelsene etter ISPS-regelverket skal det opprettes et adgangskontrollsystem til havneanleggene og de adgangsbegrensede områdene i havneanlegget. Formålet med adgangsbegrensningen er blant annet å sikre at uvedkommende ikke får adgang til områdene, men at kun de som har et begrunnet eller nødvendig tjenestelig ærend på området får adgang.
Det er opp til eier av havneanlegget og havneanleggets sikringsleder (PFSO) å avgjøre hvem som har et begrunnet eller tjenestelig ærend på områdene, og hvem som da får
adgang. Det kan være flere grunner til at sikringsleder nekter adgangen til områdene som reguleres av ISPS-regelverket. Det kan enten være sikringsmessige årsaker til dette eller at vedkommende ikke har et begrunnet tjenestelig behov for å ha adgang til områdene.
Ved streik og plassfratredelse vil de streikende normalt ikke ha et nødvendig tjenestelig ærend inne på områdene som er regulert etter ISPS-regelverket. Den adgangsbegrensning som finner sted i disse tilfellene kan derfor ligge innenfor formålet med regelverket. Både i Tromsø havn og Mosjøen havn er det gjort en vurdering av at laste- og lossearbeiderne ikke lenger har et nødvendig tjenestelig behov for å ha adgang til områdene. Kystverket kan ikke ta stilling til disse vurderingene.
Med hilsen
Arve Dimmen
sjøsikkerhetsdirektør
Kristine Runde
rådgiver
Kystverket
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo