JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tre av fire piloter i Ryanair vil slutte

BERLIN: Hvis ikke Ryanair skrur opp lønna og får skikk på personalpolitikken, kan selskapet oppleve masseflukt blant pilotene.
–Vi har ingen planer om aksjoner i sommer, sier lederen for interimstyret til Ryanairs pilotforening, Evert van Zwol (i midten). Her sammen med lederen for den tyske pilotforening, Ilja Schultz, og styremedlem i RPG, John Goss, under dagens pressekonferanse i Berlin.

–Vi har ingen planer om aksjoner i sommer, sier lederen for interimstyret til Ryanairs pilotforening, Evert van Zwol (i midten). Her sammen med lederen for den tyske pilotforening, Ilja Schultz, og styremedlem i RPG, John Goss, under dagens pressekonferanse i Berlin.

Terje I Olson

frifagbevegelse@lomedia.no

Tre av fire piloter i Ryanair planlegger å slutte i selskapet innen to år viser en omfattende spørreundersøkelse foretatt på oppdrag for den relativt nystiftede Ryanairpilotgroup (RPG), en interessegruppe for pilotene i Ryanair som kanskje kan utvikle seg til å bli en egen pilotfagforening. Spørreskjema er sendt ut til over 1.600 piloter i Ryanair og 1.100 har svart.

Flykaptein Evert van Zwol, som har ledet for interimstyret i RPG siden juni ifjor, sa ved presentasjonen av undersøkelsen på den internasjonale luftfartsutstillingen på Berlin-Schönefeld torsdag at de var klar over at det er en veldig høy turnover i selskapet, men at så mange som 72,6 prosent planlegger å slutte innen to år var overraskende.

Over 30 prosent oppga at de planlegger å slutte innen ett år, mens over 50 prosent planlegger å slutte innen to år. Betydningen av de høye tallene understrekes av at Ryanair har en forholdsvis ung pilotstab, så det er ikke mange alderspensjoneringer som løfter tallene.

Blir hvis ting blir bedre

Samtidig oppga 87,5 prosent av de som planlegger å slutte at dersom lønnsforholdene blir bedre og selskapet behandler sine ansatte på en ordentlig måte og med respekt, så vil de vurdere å bli Ryanair.

–Tallene viser at Ryanair absolutt har en plass i europeisk luftfart hvis de forbedrer seg. Vi er ikke imot Ryanair, men vi er imot den forretningsmodellen som benyttes, sa van Zwol.

Han viste til at bare rundt 25 prosent av pilotene er ansatt i Ryanair. Systemet de bruker er at nyansatte piloter er nødt til å slå seg sammen med to-tre kolleger og danne et limited-firma eller NUF som det heter i Norge.

Ryanair kjøper så inn pilottjenester fra de ulike selskapene som selv må sørge for å betale skatter og trygdeavgifter. For piloter som er registrert med firma i for eksempel Tyskland vil nær 40 prosent av betalingen allerede forsvinne i form av skatter, trygdepremier og forsikringer.

Vil skifte base

Undersøkelsen viser at 29 prosent er misfornøyd med å være stasjonert på den basen de er tildelt og mer enn 36 prosent har søkt om overflytting til en annen base.

–Over 60 prosent av pilotene oppgir i undersøkelsen at de er bekymret for om alt er i orden med deres skatte- og trygdepremieinnbetalinger i de landene, der de er basert. Mange spør seg hvor de skal betale skatt, til hvem og hvor mye, sier RPG-lederen.

Lederen for den tyske pilotforeningen Cockpit, flykaptein Ilja Schulz, sier at det etter hvert er en rekke ulike ansettelses- og driftsformer i luftfarten. Enten det dreier seg om Norwegian eller Germania eller Ryanair, så handler det hele om at selskapene skal ha minst mulig kostnader og tjene mest mulig penger. Når Ryanair ikke vil ha noen fagforening og nekter å snakke med de ansatte representanter, så er dette klare brudd på den europeiske menneskerettskonvensjonen, mente Cockpit-lederen.

Passert 1.600 medlemmer

Evert van Zwol opplyste at RPG nå har passert 1.600 medlemmer og viste til at Ryanair-sjefen O’Leary på en pressekonferanse i Stockholm i august ifjor sa at han skulle snakke med de ansattes representanter når de hadde halvparten av de ansatte som medlemmer.

–Nå er vi kommet dit og vi er spent på fortsettelsen, sier van Zwol.

På spørsmål ville han ikke opplyse noe om hvorvidt det er planlagt aksjoner utover sommeren, men tilla at de har også spurt om pilotene er villig til å aksjonere og i hvilken form, men han ville ikke gå nærmere inn på dette.

–Vi har ingen planer om aksjoner i sommer, men det faktum at så mange slutter forteller jo sitt, sier van Zwol.

«Falske påstander»

Fra Ryanair har FriFagbevegelse fått en uttalelse til denne saken:

«Ryanair kommenterer ikke falske påstander og feilaktige undersøkelser, slik som denne, utført av det nederlandske selskapet, Stitching. Undersøkelsen er et dekke for piloter fra konkurrerende flyselskaper som Air France, KLM og Aer Lingus. Deres fremste talsperson, Evert van Zwol er en av KLMs piloter og har aldri selv jobbet for Ryanair. Fordi dette nederlandske selskapet ikke har noen tilknytning til Ryanair (se vedlagte bekreftelse fra selskapets advokater), og deres uttalelser er usanne, er denne saken for tiden gjenstand for søksmål i Irland.»

Annonse
Annonse