– OPS er dyrt og dumt
Offentlig-Privat Samarbeid (OPS) koster skattebetalerne dyrt, hevder Hallvard Bakke.
simen@lomedia.no
Den tidligere Ap-statsråden og siviløkonomen mener flere statlige prosjekter må prosjektfinansieres for å eliminere effektivitetsargumentet høyresiden bruker.
– Konklusjonen min er at OPS er dyrt og dumt. Jeg er egentlig overrasket over at jeg ikke fant ett godt eksempel hvor OPS lønner seg, sa Hallvard Bakke da han besøkte landskonferansen for fylkeskartellene i LO Stat.
Mer OPS med høyresiden
På oppdrag fra Fagforbundet har Bakke skrevet en rapport om ordningen Offentlig-Privat Samarbeid, som ble publisert tidligere i år.
Siviløkonomen mener han har avkledd argumentene høyresiden bruker i sin iver etter mer bruk av OPS i vei-, sykehus- og skoleprosjekter.
– Med et annet regjeringsflertall i 2013, må vi regne med at OPS blir brukt i større grad enn nå. Hvis vi ikke klarer å overbevise høyresiden om at det er dumt, sa Bakke.
OPS ble introdusert av den konservative regjeringen i England i 1992, og har etter hvert blitt utbredt i Europa, spesielt knyttet til veibygging.
I perioden 1990 til 2009 ble det iverksatt over 1300 OPS-prosjekter i EU.
Dyrere finansiering
Det er slett ikke uvanlig at offentlige virksomheter lar private stå for byggingen av skoler, veier og sykehus gjennom anbudsprosesser. Men OPS går lenger. Det omfatter både finansiering, vedlikehold og drift.
Det offentlige betaler så en årlig “leiesum” over kontraktsperioden, som gjerne er på 25 år.
Bakke konkluderer med at et slikt samarbeid med private aktører gjør prosjektene dyrere for skattebetalerne.
Han viser til en rapport fra den Europeiske Investeringsbanken som fant ut at OPS-prosjektene gjennomsnittlig var 24 prosent dyrere enn ved vanlig offentlig veibygging.
– Finansieringen blir dyrere fordi private selskaper ikke får de samme lånebetingelsene som staten. Det blir i gjennomsnitt én til to prosent høyere rente på lånet. Skal det betales ned på 20-25 år, blir det dyrt for skattebetalerne, sier den tidligere Ap-statsråden.
Entreprenører får monopol
Bakke påpeker at det i slike prosjekter ofte blir behov for endringer i løpet av en 25 årsperiode.
Et OPS-prosjekt vil gi entreprenøren monopol på å gjøre utbedringer og endringer i hele kontraktsperioden.
– Dermed kan man ikke få anbud fra andre entreprenører, som kanskje kunne gjort det billigere. På toppen av dette kommer transaksjonskostnadene. Det vil si kostnader knyttet til å utarbeide og følge opp kontrakter. Min konklusjon er at OPS fører med seg mer byråkrati, sier Bakke.
Effektivitetsargument
Dermed sitter tilhengerne av OPS igjen med ett argument, ifølge Bakke. Effektivitetsargumentet er likevel kanskje det viktigste.
Transportøkonomisk institutt konkluderte i en rapport i 2007 med at OPS hadde ført til bedre ressursutnyttelse.
Bakke mener det skyldes at byggetiden ble vesentlig kortere, fordi OPS-prosjektene er fullfinansiert.
– Hvis man bevilger nok penger med en gang, vil det offentlige kunne lage veien like fort som et OPS-prosjekt, sier Bakke.
– Må prosjektfinansiere
Han mener derfor prosjektfinansiering er veien å gå. Det vil si at et veiprosjekt blir fullfinansiert med en gang, i stedet for å la finansieringen gå over flere etapper.
– Med prosjektfinansiering vil effektivitetsargumentet knyttet til OPS forsvinne. Hvis ikke vei- og jernbaneutbygging prosjektfinansieres, er jeg redd det blir vanskelig å argumentere mot OPS, mener Bakke.
Han erkjenner at det vil kreve knallharde prioritereringer fra politikerne.
– Det er en tendens at man begynner på mange prosjekter samtidig, og da tar det lang tid å bli ferdig. Det er også dyrere å bygge etappevis, fastslår siviløkonomen.
OPS oppsto i Storbritannia på begynnelsen av 1990-tallet, men bruken av ordningen skjøt først fart da Labour vant valget i 1997.
Fra 1990 til 2009 er det registrert rundt 1300 OPS-kontrakter i EU, hvorav to tredjedeler i Storbritannia.
I Norge har man forsøkt OPS-modellen ved tre veiprosjekter på Sørlandet. Det er også bygget flere skoler med OPS.
OPS oppsto i Storbritannia på begynnelsen av 1990-tallet, men bruken av ordningen skjøt først fart da Labour vant valget i 1997.
Fra 1990 til 2009 er det registrert rundt 1300 OPS-kontrakter i EU, hvorav to tredjedeler i Storbritannia.
I Norge har man forsøkt OPS-modellen ved tre veiprosjekter på Sørlandet. Det er også bygget flere skoler med OPS.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin