JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbanealliansen roper varsko

Skal Norge fortsatt ha godstrafikk på jernbane, er det nødvendig med strakstiltak. Hvis ikke kundene kan stole på at varene kommer fram i tide, velger de biltransport.

oystein@lomedia.no

I Nasjonal transportplan er målsettingen å doble godsmengden på bane innen 2020, men utviklingen går i feil retning.

– Situasjonen er svært kritisk. Fra hele sektoren kommer alarmerende signaler om at det ikke er mulig å drive godstrafikk på jernbane innenfor dagens rammebetingelser. Dette er ikke rasling med sablene, men svært alvorlige advarsler. Uten konkrete tiltak som kan bedre forholdene raskt, står Norge i fare for å utradere jernbanen som godstransportør, sier Gunnar Larsen, styreleder i Jernbanealliansen.

Han utfordrer ansvarlige politikere til å ta dagens situasjon på alvor. Det første de bør gjøre når Stortinget åpner, er å sette seg ned å finne frem til konkrete tiltak for å redde godstransport på bane.

– Skal målsettingen stå til troende, krever det strakstiltak som sikrer driften nå og en langsiktig satsing som gir aktørene forutsigbarhet. Hvis ikke vil vi få tusenvis av nye trailere på norske veier, med de utfordringer dette skaper både for trafikksikkerhet og miljø, mener Jernbanealliansen. Den viser også til EUs samferdselspolitikk.

– Fra EU kommer det klare signaler om at den nye hviteboken innebærer en kraftig dreining av godstrafikk fra vei til jernbane. Dette er et av Europas viktigste miljøtiltak, og Norge har både applaudert og forpliktet seg til de samme målene. Samtidig ser vi at norske jernbaneselskaper taper kunder fordi rammebetingelsene for forsvarlig drift ikke er tilstede, og fordi infrastrukturen rundt jernbanen ikke holder mål.

Jernbanealliansen mener følgende fem momenter vil være sentrale for å bedre situasjonen:

Jernbanealliansen har ti medlemsorganisasjoner som ønsker å fremme jernbanen i Norge.

Formålet er å arbeide for økte bevilgninger til utbygging og opprusting av eksisterende nett.

De ti medlemmene er: Arbeidsgiverforeningen Spekter, Framtiden i våre hender, Landsorganisasjonen i Norge, LO Stat, Natur og ungdom, Norges Naturvernforbund, Norsk Jernbaneforbund, Norsk Lokomotivmannsforbund, Næringslivets Hovedorganisasjon og Trygg Trafikk.

Nettside: www.jernbanealliansen.no

Annonse
Annonse

Jernbanealliansen har ti medlemsorganisasjoner som ønsker å fremme jernbanen i Norge.

Formålet er å arbeide for økte bevilgninger til utbygging og opprusting av eksisterende nett.

De ti medlemmene er: Arbeidsgiverforeningen Spekter, Framtiden i våre hender, Landsorganisasjonen i Norge, LO Stat, Natur og ungdom, Norges Naturvernforbund, Norsk Jernbaneforbund, Norsk Lokomotivmannsforbund, Næringslivets Hovedorganisasjon og Trygg Trafikk.

Nettside: www.jernbanealliansen.no