JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Distriktshoteller i en ond sirkel

Hotellene i distriktene er langt på vei taperne i kampen om gjestene året rundt.

– Mange hoteller har problemer med lønnsomheten, og havner ofte i en ond sirkel fordi eierne ikke har midler til å vedlikeholde og fornye sitt produkt. Og hvis det i tillegg ikke er nok etterspørsel i ferie- og fritidsmarkedet, står man overfor enda større utfordringer, sier reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin, til NTB.

Tuftin legger til at dette er utfordringer som Innovasjon Norge er opptatt av og vil jobbe videre med.

Horwath Consulting la før helgen fram en rapport om norsk hotellnæring i år, og konklusjonene er klar: Det er hotellene i og rundt byene og ved de største flyplassene som er vinnere i kampen om gjestene. Hotellene i distriktene blør, og dette har vart en stund. De hadde i gjennomsnitt i 2010 et belegg på 41 prosent, og det indikerer en meget vanskelig lønnsomhet.

Et krevende år

Tuftin sier at 2011 så langt har vært et krevende år, med terrorangrepene i Oslo og på Utøya i juli, med en krevende økonomisk situasjon i verden og en rekordsterk norsk valuta.

– Det har ført til at det er blitt dyrere for utenlandske turister å komme hit, samtidig som det er blitt enda billigere for nordmenn å feriere utenfor landet, sier han.

I første halvår av 2011 har antall gjestedøgn på hoteller, camping, hyttegrender og vandrerhjem økt med 3 prosent i forhold til i fjor.

– Et spesielt trekk så langt i år er at gjestedøgnene på hotell har økt mer enn for de enklere boformene. Det betyr at hotellene generelt har hatt en oppgang både fra nordmenn og utlendinger, sier Tuftin.

Produktutvikling

Norsk reiseliv er opptatt av å føre utviklingen av det man kaller det norske reiselivsprodukt videre for at de norske aktørene skal kunne hevde seg i en stadig tøffere internasjonal konkurranse. I dette bildet er hotellnæringen en viktig aktør.

Spørsmålet er om bransjen kan komme i den situasjon at man etter hvert står uten et bredt hotelltilbud i distriktene. Direktør for næringspolitikk i bransjeorganisasjonen NHO Reiseliv, Bjørn M. Bjerke, er forsiktig med å spå om Norge om en tid bare sitter igjen med et fåtall store hoteller i distriktene. Han håper det aldri vil skje at det brede tilbudet på overnattingssektoren vil forsvinne.

– Det vil alltid være behov for hoteller i distriktene, ikke minst langs de mest trafikkerte kjørerutene. Hotellene har dessuten en viktig funksjon for lokalsamfunnet i store deler av året, sier Bjerke til NTB.

NHO-direktøren finner det riktigst at eierne bak en hotellbedrift selv finner den form for fornyelse som skal til for å sikre morgendagens gjestetrafikk.

– For en bransje som vår er det selvsagt viktig at den fungerer innen pålagte rammebetingelser. Men det viktigste av alt er at de som eier og driver en hotellbedrift selv har i hendene det verktøyet som skal til for å tilpasse driften til fremtiden, sier Bjerke. (ANB-NTB)

Annonse

Flere saker

Annonse