JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fortsetter satsingen på jernbane

I alt blir det foreslått å bevilge 12,5 milliarder kroner til jernbanen, en økning på 1 milliard fra 2011.

oystein@lomedia.no

Norsk Jernbaneforbund er fornøyd med økningen, men mener et formidabelt etterslep gjør det nødvendig med mer til investeringer.

5,28 milliarder går til drift og vedlikehold, over 1,3 milliarder mer enn rammen i gjeldende Nasjonal transportplan.

– Det er positivt at de fortsetter å følge opp vedlikehold og fornyelse. Da de rødgrønne tok over i 2005 lå budsjettet på cirka fem milliarder. Forslaget til bevilgninger i 2012 viser mer enn en dobling på disse årene. Det er ingen tvil om at regjeringen viser sterk vilje til å satse på jernbanen, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg.

Blant nye prosjekter er 100 millioner kroner til oppstart på traseen Farriseidet–Porsgrunn, noe NJF er fornøyd med. At strekningen Arna–Bergen ikke er nevnt, er verre.

– I fjor ble prosjektet utsatt fordi Jernbaneverket manglet kompetanse innen signalanlegg. I år kan de stille med folk, men har ikke fått penger. Dette er oppsiktsvekkende og tragisk for utbyggingen av nytt dobbeltspor, og helt klart det mest negative i årets budsjett. Konsekvensen er utsettelse på ubestemt tid, sier Brunborg.

At moderniseringen av Alnabru-terminalen skyves på, blir heller ikke godt mottatt.

– Alnabru er gammeldags og bygget for andre tider. Den koster mer å drive enn moderne anlegg, og hemmer godstrafikken. I stedet for å skyve moderniseringen ut i tid burde det vært satt i gang en større utbygging, sier forbundslederen.

Det bekymrer også at en stor del av midlene til investeringer og fornyelse er konsentrert i Oslo-området.

– Trafikken er avhengig av investeringer på andre strekninger. Utsettelsen av Arna–Bergen er negativt også for godstogene. Dette betyr at vi må jobbe for å få betraktelig mer inn i neste transportplan, sier Brunborg.

Statlig kjøp av persontransport med tog økte med 480 millioner fra 2010 til 2011, og er foreslått økt med 297 millioner neste år. Bevilgningen skal dekke tilbudet til NSB, Bratsbergbanen og Oslo–Karlstad–Stockholm.

– Dette er nesten 800 millioner kroner mer på to år, og en sterk økning, sier Kjell Atle Brunborg.

For å forberede innføringen av ny ruteplan foreslår regjeringen å bruke 848 millioner til investeringer. Mesteparten går til bygging av kryssingsspor og plass til parkering av NSBs nye togsett.

Annonse
Annonse