Enighet i taxi
"Timelønna" øker med mellom fem og seks kroner. Minstelønnsgarantien blir stående på 40 prosent.
Taxisjåførene får dobbelt så mye som frontfaget etter at partene ble enige om en ny tariffavtale i dag.
Ane Børrud
res@lomedia.no
I arbeidstiden tjener ikke taxisjåførene mye penger på å sitte og vente, så det burde ikke komme som noen overraskelse at tiden ble brukt effektivt da taxisjåførene organisert i Transportarbeiderforbundet møtte Norges Taxiforbund til lønnsforhandlinger mandag 2. juni. Det var satt av to dager til forhandlingene, men allerede tidlig tirsdag ettermiddag kunne partene sette signaturen på en ny tariffavtale.
Økt prosentsats
Avtalen medførerat sjåfører i regulert område (der konkurransetilsynet har fastsatt maksimaltakst) får et generelt tillegg tilsvarende drøyt fem kroner timen, mens sjåførene i uregulerte områder med fri takstfastsettelse kan belage seg på 80 øre mer enn det. Det gir en gjennomsnittlig årlig lønnsøkning på snaut 10.000 og drøyt 11.500 kroner i de to områdene.
Det ble også enighet om en økning i prosentsatsen sjåførene skal ha av det de kjører inn. Siden november i fjor har den ligget på 40 prosent. Nå øker den til 41,2 i de regulerte områdene og med 1,4 prosent fra den lokale lønnssatsen i områder med fri takstfastsettelse. Garantibestemmelsen om minimum 40 prosent av innkjørt beløp, videreføres.
Uspiselig krav
Transportarbeiderforbundet hadde i utgangspunktet som mål at nettopp minstelønnsgarantien måtte opp fra 40 til 45 prosent, og tok med seg kake til kravoverleveringen hvor dette kravet var skrevet inn. Det var et krav taxisjåførene bokstavelig talt måtte spise i seg.
– Arbeidsgiverne sa under forhandlingene at det kravet om 45 prosent var uspiselig, ler forbundssekretær Jan Sivertsen i Transportarbeiderforbundet.
For selv om han og sjåførene ikke fikk det som de ville på akkurat det området, ser han ingen grunn til å henge med hodet.
– Vi skulle selvsagt gjerne hatt mer, men når vi fikk et generelt tillegg som var det dobbelte av hva frontfaget fikk, så er det ok, sier han.
Oppgjøret sendes nå til uravstemning med frist 20. juni, men Sivertsen er ikke bekymret for at medlemmene stemmer ned resultatet.
– Jeg tror medlemmene vil være fornøyd med resultatet, sier Jan Sivertsen til Transportarbeideren.
Resultat, regulert område
• Generelt tillegg, omregnet til kr. 5,12 per time eller gjennomsnittlig kr. 9975,- per år.
• Prosentsats økes til 41,2 prosent.
• Minstelønnsgaranti på minimum 40 prosent av innkjørt beløp.
• Beregningsgrunnlaget for godtgjørelse for inneståelse, vask og vedlikeholdsarbeid økes fra kr. 414,- til kr. 424,22 per time.
Resultat, uregulert område
• Generelt tillegg, omregnet til kr. 5,82 per time eller gjennomsnittlig kr. 11.543,- per år.
• Prosentsats økes med 1,4 prosent fra lokal lønnssats.
• Minstelønnsgaranti på minimum 40 prosent av innkjørt beløp.
• Beregningsgrunnlaget for godtgjørelse for inneståelse, vask og vedlikeholdsarbeid økes fra kr. 414,- til kr. 424,22 per time.
Flere saker
Resultat, regulert område
• Generelt tillegg, omregnet til kr. 5,12 per time eller gjennomsnittlig kr. 9975,- per år.
• Prosentsats økes til 41,2 prosent.
• Minstelønnsgaranti på minimum 40 prosent av innkjørt beløp.
• Beregningsgrunnlaget for godtgjørelse for inneståelse, vask og vedlikeholdsarbeid økes fra kr. 414,- til kr. 424,22 per time.
Resultat, uregulert område
• Generelt tillegg, omregnet til kr. 5,82 per time eller gjennomsnittlig kr. 11.543,- per år.
• Prosentsats økes med 1,4 prosent fra lokal lønnssats.
• Minstelønnsgaranti på minimum 40 prosent av innkjørt beløp.
• Beregningsgrunnlaget for godtgjørelse for inneståelse, vask og vedlikeholdsarbeid økes fra kr. 414,- til kr. 424,22 per time.