JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Press på arbeidstid innen finans

Siv Aune forteller at det stilles stadig tøffere krav til ansatte i finanssektoren. Hun er ikke alene.

kristian.brustad@lomedia.no

Døgnbemannede telefontjenester er allerede et faktum. Utvidede åpningstider diskuteres innenfor finanssektoren. Hva tenker ansatte om utvidet arbeidstid og turnus innenfor banknæringen?

SIV AUNE, DnB NOR, Råholt:

– Da er jeg mer for en fast dag i uken, hvor man kan tilby rådgivning også etter vanlig åpningstid. Jeg har egentlig ikke lyst til å jobbe utover kvelden. I Posten var det jobb både på kvelder og helger. Det blir lett å strekke strikken hvis åpningstidene utvides også innen banknæringen. Jeg synes det er godt å slippe turnus. Men hvis åpningstiden skal utvides, må det ihvertfall koste slik at man får noe igjen økonomisk. For det er ingen tvil om at vi møter stadig tøffere og tøffere krav i forhold til arbeid og arbeidstid.

KATHE ANITA BJØRGE, DnB NOR, Lillestrøm:

– Jeg begriper det ikke. Alt kan jo nå gjøres på nett og telefon.Man føler at man må gi og gi, fordi det forventes. Jeg er ikke flink til å si nei.Jeg husker Postkontorene var opp til 18. Det var dager da jeg lot meg «spise»avkundene. Etter at jeg byttet jobb har jeg hatt en helt annen livskvalitet. Nå jobber jeg fra 08 til 16, ikke kvelder og helger. Men det finnes stillinger innen bank og finans hvor det er både kvelds- og nattjobbing. De som ønsker det, kan jo søke seg dit.

JANN EGIL LARSEN, DnB NOR Cash Management:

– Døgnbemannede telefontjenester finnes allerede innen personmarkedet. Vi har bedt arbeidsgiver om å dokumentere kost-nytte ved telefontjeneste om natten, men vi har så langt ikke fått noen regnestykker på bordet. Bemanning om natten er lav og vi er skeptiske til økt bemanning. På bedriftsmarkedet har banken telefontjeneste til klokka 18. Vi har kunder worldwide, så spørsmål om utvidet åpningstid på telefon vil sikkert melde seg ganske snart. Nattarbeid på telefon her mener jeg det ikke er behov for. Lørdagsfri i det fysiske ekspedisjonsnettet er en «hellig ku». Her må vi kjempe hardt imot dersom det skulle komme ønsker om lørdagsåpne kontorer

ANN-KARIN HJERTHEN, DnB NOR, Nesodden

– Jeg undrer meg over lønnsomheten ved utvidede åpningstider. I det øyeblikk vi utvider åpningstidene, tror jeg vi skaper et behov. Jeg tror ikke det blir flere kunder i løpet av en dag, bare at det spres mer utover. Når man diskuterer utvidede åpningstider, tenker man da på de ansattes behov? Jeg ser for meg at du får kommentaren: Skal du gå hjem alt? Det kan fort bli slik at det forventes at du skal jobbe mer. Gi litt ekstra hvis det kommer en kunde i det du skal gå fra jobben. For du kan jo nesten ikke si, ring meg i morgen...

ANNE BRISSACH, DnB NOR, Ski:

– Tidligere hadde man langåpent en dag i uken. I stedet for utvidet arbeidstid og turnus, kunne man hatt kveldsåpent foreksempel på torsdager. Hvis det blir vanlig med utvidet åpningstid blir det til at alle jobber lenger, selv om ansatte egentlig kan gå hjem. I Postbanken hadde vi ofte møter etter arbeidstid, for å gi tjenester tilkunden etter behov. Jeg føler veldig på dette med utvidede åpningstider og turnus. Føler på at arbeidslivet blir stadig tøffere. Det er bare å se på systemene med måltall. For desom ønsker å jobbe kveld og turnus, finnes det mange ledige stillinger innen banksektoren.

Annonse

Flere saker

Annonse