Lang vei fram til ett forbund
Bjørn Willadssen i Forbundsalliansen er klar på at det kommer til å ta lang tid før Postkom, Norsk Transportarbeiderforbund og Norsk Arbeidsmandsforbund eventuelt blir slått sammen til ett forbund.
«Prosjekt Forbundsalliansen» startet offisielt 1. mars i år under ledelse av arbeidslivseksperten Bjørn Willadssen. Nå er arbeidet med å utrede sammenslåing av de tre forbundene i full gang.
– Det betyr at vi først i mars neste år kan skrive sammen alle utredninger. Høring ser vi for oss blir tidligst neste sommer, sier Bjørn Willadssen. Dermed blir det ikke noe nytt storforbund «til jul».
Omfattende
Willadssen er utdannet sosiolog og ingeniør, og har fartstid fra både Arbeidstilsynet og LO. Han jobber til daglig med å utvikle, gjennomføre og lede prosjekter innen arbeidsmiljø, ledelse og organisasjon.
– Denne sammenslåingen er en veldig omfattende prosess som involverer alle styrende organer i de tre forbundene, fra konsernorganer og bransjeutvalg til lokale klubber. I tillegg må saken besluttes på høyeste nivå i landsmøter. Postkom skal som det eneste av forbundene også ha spørsmålet om sammenslåing ut til uravstemning hos medlemmene.
Involvering
Så langt er det opprettet en styringsgruppe som består av en representant og vararepresentant fra den politiske ledelsen i hvert av de tre forbundene. I fortsettelsen skal Forbundsalliansen sette i gang en rekke prosesser. Hva det nye LO-forbundet eventuelt blir hetende, er foreløpig ikke klart.
– Vi har mange viktige spørsmål som skal utredes som går på vedtekter, økonomi og politikk. I tillegg har vi en egen prosess som dreier seg om styring og ledelse. Det blir kritisk og viktig at vi har et lederskap som er hele tiden er på saken. En tredje prosess kalt «Involvering og informasjon» skal sørge for at medlemmene er godt involvert. Alle skal få si sin mening, understreker Willadssen.
Enstemmighet
Han opplever at sammenslåingsprosjektet er ukontroversielt.
– Alle vedtak er enstemmige, men selvfølgelig er det slik at alt nytt blir møtt med en porsjon skepsis. Heldigvis, får jeg si, og det er bare naturlig. Skepsis kan – hvis vi er heldige – være konstruktivt gjennom at vi ser fremtidige fallgruver på et tidlig tidspunkt og sånn sett styrker prosjektet.
Willadssen mener det er viktig at sammenslåingsprosjektet blir prioritert i de tre forbundene.
– Men som kjent skjer det mye annet i forbundene. Folk har full jobb fra før, og nå har de fått en oppgave til. Det blir en utfordring å få regnestykket til å gå opp.
Gevinst på sikt
Motsatt slår Willadssen fast at den største gevinsten fra en eventuell sammenslåing vil komme på lang sikt.
– Et vesentlig mål er å bygge en organisasjon som er sterk også i framtida, ikke bare i øyeblikket. Slår vi sammen de tre forbundene, får vi det tredje største forbundet i LO. Det gir mer politisk tyngde, som medlemmene nyter godt av i neste runde. På regionsplan vil sammenslåing gi bedre rådgivning, oppfølging og skolering. Det blir bedre kurs, kortere avstand til kurs og større fellesskap, sier han.
– Sammenslåing vil også bety at forbundet blir en større kunde i forskjellige sammenhenger. På den måten kan du se økonomien i dette, men vi snakker antakelig ikke om direkte innsparinger på kort sikt. Siktemålet er et sterkt og slagkraftig forbund som gir bedre politikk og bedre medlemsservice, sier Bjørn Willadssen.
- Utrede hvordan Postkom, Norsk Transportarbeiderforbund og Norsk Arbeidsmandsforbund ved et tettere samarbeid og eventuell sammenslåing kan styrkes.
- Utrede alle praktiske og organisatoriske forhold som vil ha betydning for en sammenslåing.
- Legge til rette for praktisk samarbeid både sentralt og lokalt underveis i prosjektet, på områder som politikk, kurs, verving.
- Det skal legges spesielt vekt på å få de lokale organisasjonsledd involvert så tidlig som mulig.
- Utrede alle praktiske og organisatoriske forhold som vil ha betydning for en sammenslåing.
- Legge til rette for praktisk samarbeid både sentralt og lokalt underveis i prosjektet, på områder som politikk, kurs, verving.
- Det skal legges spesielt vekt på å få de lokale organisasjonsledd involvert så tidlig som mulig.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin