Store utfordringer for jernbaneansatte
Konkurranseutsetting av persontrafikk med tog, verkstedene og godsterminalene er noe av det som kan komme med den nye regjeringen.
oystein@lomedia.no
Endringer kan også komme for Jernbaneverket, som kan bli statsforetak eller statlig aksjeselskap.
– Jeg finner ingenting om vedlikehold av dagens infrastruktur i samarbeidsavtalen mellom de fire partiene. Det kan ende med at jernbanen kommer dårligere ut, mens mer går til vei i årene framover, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund (NJF).
Han innledet om den politiske situasjonen på NJFs lederkonferanse, der over 100 representanter for foreningene deltok, og trakk fram mulige endringer for medlemmene etter å ha lest samarbeidsavtalen mellom Høyre, Venstre, KrF og Frp, samt partiprogrammene.
Konkurranseutsetting
Partiene har varslet at de ønsker konkurranseutsetting av persontrafikken med tog. Det får konsekvenser for verkstedene. Gods med bane sliter tungt i konkurransen med lastebilene, og NJF har foreslått flere tiltak.
– Vi mener Jernbaneverket bør stå for driften av alle terminalene, så den blir konkurransenøytral, men regjeringspartiene er ikke kjent for å ville drifte noe i statlig regi.
Høyre har også sagt at de ønsker å selge deler eller hele Nettbuss, mens Venstre og Frp foreløpig ikke har tatt standpunkt. KrF vil beholde busselskapet innenfor NSB-konsernet.
– Hva skjer i så fall med Flytoget og Baneservice, spør Brunborg.
Flytoget er heleid av staten og ligger under Nærings- og handelsdepartementet, mens entreprenørvirksomheten Baneservice eies av Samferdselsdepartementet. Medlemmene følger i dag avtalene innenfor staten og Spekter.
NJF har også én overenskomst i NHO med LKAB, som driver malmtrafikk på Ofotbanen, og jobber for å få avtale med det private godsselskapet Cargolink.
De har også overenskomst med Stadler, firmaet som leverer NSBs nye Flirt-sett. Sveitsiske Stadler er ikke tilknyttet noen arbeidsgiverorganisasjon i Norge.
Konsekvensene av konkurranseutsetting kan bli merkbare. Det kan bli nye tariffavtaler, endret pensjon, andre arbeidstidsordninger, virksomhetsoverdragelser og slutt på medlemskap i Statens pensjonskasse, der det blant annet er mulig å få rimelig boliglån.
– Vi må ta en grundig debatt om jernbanens framtid. Hvordan forholder vi oss til full konkurranseutsetting av persontrafikken? NSB kan ikke sitte med verkstedene og eierskap til stasjonene hvis andre overtar kjøringen, sier Kjell Atle Brunborg.