JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bekymret for framtida

Hvor skal terminalen i Trøndelag ligge? CargoNet-ansatte vil ruste opp Brattøra som ligger tett på store kunder. Jernbaneverket peker på flere alternativer utenfor Trondheim.


19.10.2011
09:11
16.12.2013 17:22

oystein@lomedia.no

Gods flyttes fra bane til vei, stikk i strid med regjeringens målsetting. En framtidig løsning er å modernisere Brattøra, mener Cargo landsrådet og CargoNet-foreningen i Trondheim.

Den ligger sentralt i byen. Ved å bygge nye, gjennomgående spor der vognene lastes på den ene siden og losses fra den andre vil tidsbruken bli mer effektiv.

– Vi klarer å doble trafikken hvis den blir fordelt over døgnet, sier Kåre Wikdahl, leder i Cargo landsrådet.

Beliggenheten er et stort fortrinn, nært til noen av de største transportørene. En ny innkjøring er bygget mellom dem og Brattøra, under den offentlige veien. Dermed slipper trailerne å bidra til kø, og unngår samtidig fotgjengerfelt og sykkelsti.

Mange hensyn

På oppdrag fra Samferdselsdepartementet og Jernbaneverket har en arbeidsgruppe utredet ”et logistikk-knutepunkt for Trondheimsregionen”. Den la fram flere alternativer utenfor byen i tillegg til Brattøra.

På Hell i Stjørdal har Naturvernforbundet og beboere allerede protestert med vardebrenning.

– Da er det lett å havne på forslaget med minst interessekonflikter og færrest boliger, sier Wikdahl. Det er Søberg i Melhus, 25 kilometer sør for byen uten mulighet for havn.

Arbeidsgruppen mener den eksisterende terminalen nærmer seg grensen for hva den kan ta av trafikk, og med vekst fram mot 2020 blir kapasiteten for liten. Cargo landsrådet stiller spørsmålstegn ved disse beregningene. Naturvernforbundet er særlig opptatt av arealbruken. Helst vil de ha en ny terminal i fjellet ved Trolla, sørvest for byen. Den kan kombineres med en eventuell høyhastighetsbane, som må legges i tunnel på grunn av høydeforskjellene i terrenget. – Trondheim havn er negative til Trolla på grunn av 70-80 meters dyp, som ikke er gunstig. Vi er skeptiske til en hall, ikke minst av hensyn til å få et arbeidsmiljø uten dagslys og med store dieselkjøretøyer i virksomhet, sier Wikdahl.

Engasjement

Næringslivet viser stor interesse for saken. Det haster med en løsning, og viktigst er koblingen mellom vei og bane. – Før var det mer transport kombinert med sjø. Slik er det ikke lenger, sier Wikdahl. Næringslivet i regionen ønsker å ha prosjektet ferdig i 2016. Det er lite realistisk. Planen er stortingsbehandling i 2013. – På siste møte stilte 150 deltakere, men det virker som om de er blitt trettet ut. Prosessen har alt vart en stund, og Jernbaneverket sier bygging tidligst starter om ti år. De har som forutsetning at vi skal ha noen få, store terminaler, sier Wikdahl.

Den lokale foreningen er ikke enig i den tankegangen. – Skal godstrafikken fortsette må den bli fleksibel. Nå er det ikke noe tilbud til de mindre byene. Alt må på bil hit. Mulige kunder må få et tilbud flere steder på de lange strekningene, mener foreningsleder Jan Fossum. Til sammenlikning kan en trailer ha tre-fire leveringer underveis. – Det får ikke vi til uten småstasjoner. De vil ikke nødvendigvis tjene penger, men ha en samfunnsnytte, og vi får færre lastebiler på veien. Her må politikerne bestemme. De vil ha mer gods på bane, og tillater samtidig en ordning med lengre kjøretøy, sier foreningslederen.

Slike løsninger må kombineres med annen trafikk så det ikke er snakk om egne folk som venter på noen få containere.

Dobbeltarbeid

Konkurranse har ikke ført til mer gods på togene. I stedet har det blitt flere ansatte. – Tidligere håndterte vi alt for Cargo Link. Etter nyttår har de tatt over alt selv. Nå er det mer av både lokomotivførere, annet personale og materiell. Vi transporterer ikke mer, men bruker flere ressurser, sier Fossum.

Tyngden av gods som kommer sørfra skal til Trondheim. Flytting nordover til Stjørdal, ett alternativ i rapporten, går ikke, mener han. – Det er høl i hue å legge en terminal på Hell. Kundene våre vil ikke kjøre varene tre mil nordover for å laste dem på et tog som passerer byen igjen på vei sørover, sier Jan Fossum.

19.10.2011
09:11
16.12.2013 17:22



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker