JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bergen: Drikkevann på anbud

En fem siders utredning konkluderer med at det kan være både økonomiske og kvalitetsmessige gevinster ved å konkurranseutsette drift og vedlikehold av drikkevannet i Bergen. Useriøst, mener Fagforbundet.

Det borgerlige flertallet i Bergen varslet allerede i sin tiltredelseserklæring i 2004 at kommunale tjenester skulle settes ut på anbud. Nå er turen kommet til drikkevannet i byen.

Først ble det laget en rapport som var svært positiv til konkurranseutsetting, men Tafo, avdeling Fagforbundet mente det var brudd på hovedavtalen at de ansatte ikke hadde blitt hørt. Dermed ble det laget en ny utredning der ansattes representanter har fått komme med sine merknader.

Likevel er Fagforbundet Bergen sterkt kritisk til utredningen. I en høringsuttalelse mener de den er så lite konkret og har et så mangelfullt analysegrunnlag at den ikke er egnet som underlag for en beslutning om full konkurranseutsetting.

Valgkampsak

Tafo-leder Jan Aksel Espedal fryktet at byrådet ville banke gjennom saken uten at den ble debattert i bystyret, men slik blir det sannsynligvis ikke.

Da Tafo i april inviterte til åpent møte om drikkevannet i Bergen, var et politikerpanel med representanter fra venstresiden pluss Høyre og Frp skjønt enige om at dette var en sak som måtte opp i bystyret.. Det var også tverrpolitisk enighet om at konkurranseutsetting av drift og vedlikehold av VA-nettet burde være et tema i sommerens valgkamp, og at selve beslutningen ikke bør tas før til høsten.

– Jeg er lettet og glad over at både høyre- og venstresida i byen er enige om at vi må ha en god og solid demokratisk prosess før bystyret gjør noe med drikkevannet i byen, sier Jan Aksel Espedal til Fagbladet.

– Hvis Fagforbundet ikke hadde tatt tak i denne saken, er jeg redd den kunne blitt banket gjennom uten debatt. Nå har vi bidratt til å få beslutningsprosessen inn på et mye bedre spor, og vi skal i alle fall sørge for at drikkevannet i byen ikke blir glemt i valgkampen, fortsetter han.

Ringvirkninger

I dag blir vedlikehold og drift utført av det kommunale foretaket Bergen Vann KF som ble etablert i 2004. Foretaket har rundt 100 ansatte.

Utredningen slår fast at det er problematisk hvis Bergen Vann KF leverer inn anbud fordi det kommunale foretaket kan ha konkurransefortrinn i forhold til private selskaper. Det heter videre at selskapet i dag heller ikke har ressurser og personell til å være med i konkurransen.

Jan Aksel Espedal sitter også som styremedlem i Bergen Vann KF: – Vi har gjort styrevedtak på at rammebetingelsene må endres før vi vil være i stand til å delta i noen anbudskonkurranse. Her sitter de borgerlige politikerne med bukten og begge endene, siden det er de som bestemmer våre rammebetingelser, sier han.

I tillegg til Bergen Vann, vil også et annet kommunalt foretak bli berørt av konkurranseutsettingen. I dag utfører Bergen Bydrift KF blant annet gravearbeidet som har med drift og vedlikehold av VA-nettet. Dette er et av Bydrifts viktigste oppdrag som er beregnet til rundt 30 årsverk. Bergen Vann er etter dagens avtaler forpliktet til å kjøpe disse tjenestene av Bydrift.

– Et privat selskap kan neppe pålegges å kjøpe tjenester av Bydrift. Derfor kan en konkurranseutsetting få ringvirkninger langt utover Bergen Vann, sier Espedal.

Bestiller/utfører

Samtidig som Bergen Vann ble etablert i 2004, ble det også innført en bestiller/utfører-modell i den kommunale VA-sektoren. Ifølge utredningen og byrådens notat om saken, var dette et skritt i retning av markedseksponering.

– Jeg mener prosessen den gang handlet om å klargjøre hele sektoren for anbud og konkurranseutsetting. Det spurte jeg også de borgerlige politikerne om på det åpne møtet, men jeg fikk ikke noe klart svar, sier Espedal.

På møtet stilte også tidligere rådmann i Bergen, Bjarne Jensen, spørsmål ved om det var riktig å konkurranseutsette driften og vedlikeholdet av VA-nettet til et privat selskap som skal drive med overskudd.

– VA-nettet eies jo av abonnentene, det vil si Bergens befolkning. Eventuelle overskudd burde dermed gå tilbake til dem, og ikke til et privat driftsselskap, mente Jensen.

Bedre å samle funksjonene

I sin høringsuttalelse mener Fagforbundet Bergen at dagens modell er komplisert og uoversiktlig. Derfor burde forholdene ligge til rette for å forbedre og effektivisere organisasjonen ved å samle funksjonene mer. Dette vil være enklere og mindre kostnadskrevende enn å konkurranseutsette hele virksomheten.

Etter forbundets mening vil en konkurranseutsetting være både dyr og tidkrevende for kommunen. Den er også risikabel fordi den vanskelig lar seg stoppe selv om det viser seg at resultatene ikke blir som forventet.

Fagforbundet mener at det bare vil være store nasjonale eller multinasjonale selskap som har ressurser til å legge inn anbud på et så stort og krevende oppdrag. Utredningen som er laget for kommunen, antyder en anbudsperiode på opp til ti år, og forbundet mener disse forholdene samlet sett gjør at det er stor fare for at kommunen bidrar til å etablere et privat monopol ved å konkurranseutsette drift og vedlikehold av VA-nettet i byen.

Annonse
Annonse