JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Hadde ikke kapasitet

Årlig lager Havarikommisjonen full undersøkelse på kun fem til ti av rundt 150 varslede ulykker på veiene. Dødsulykken der Thea Øvrebotten omkom, var ikke en av dem.
– Skal vi undersøke flere ulykker, kreves det mer ressurser, sier Rolf Mellum, avdelingsdirektør i veiavdelingen i Statens Havarikommisjon for Transport. Foto:

– Skal vi undersøke flere ulykker, kreves det mer ressurser, sier Rolf Mellum, avdelingsdirektør i veiavdelingen i Statens Havarikommisjon for Transport. Foto:

Havarikommisjonen for Transport

res@lomedia.no

Det bekrefter avdelingsdirektør i veiavdelingen i Statens Havarikommisjon for Transport, Rolf Mellum overfor Transportarbeideren.

– Hvert år får veiavdelingen i Statens Havarikommisjon for Transport telefonisk varsel om rundt 150 ulykker på veiene. Mellom 80 og 100 av disse blir innrapportert og gir grunnlag for vurdering som sak, sier han.

Den vurderingen medfører en utvidet forundersøkelse på 10-20 ulykker årlig.

– Mellom fem og ti blir gjenstand for full undersøkelse med påfølgende rapport, sier Mellum.

Ble varslet

Ulykken der Thea Øvrebotten omkom, ble ikke tatt opp.

– Hovedkriteriene for å åpne undersøkelse er knyttet til alvorlighetsgrad og læringspotensial for bedret sikkerhet. Generelt hvor fører enten har kjørt ulovlig, for eksempel altfor fort eller i rus, så har ikke vi så mye å hente. Da er det lett å peke på trafikanten alene. Ulykken du nevner ble vi varslet om, men vi hadde ikke kapasitet til å gå inn i denne, sier han.

Hadde derimot Øvrebotten omkommet i en ulykke til sjøs eller i luften, hadde Havarikommisjonen hatt mindre valgmulighet.

– Både i sjø- og luftfart må vi åpne undersøkelser for alvorlige ulykker. På vei har vi ingen ulykker vi MÅ undersøke. Vi velger fritt hvilke ulykker vi skal ta, bekrefter han.

Krevende

Mellum forklarer at veiavdelingen så langt har hatt størst fokus på ulykker med tyngre kjøretøy innen gods- og busstransport.

– Gjennomføring av undersøkelsene er krevende både faglig og i forhold til å ivareta involverte og pårørende, og vi går fort i taket på ressurssiden. Dette kan være frustrerende, men vi svarer for de valgene vi tar. Det går mye på erfaring når vi plukker ut hvilke ulykker vi skal gå videre med, men tidlig og presis faktainnhenting er avgjørende, fortsetter han.

Vil sjekke flere

Han innrømmer at med flere folk ville de kunne foretatt flere undersøkelser.

– Vi var bare fire på veiavdelingen i mange år. Dette er økt noe, og fra i høst blir vi totalt sju, noe som egentlig er en minimumsbemanning i forhold til sårbarhet. Ved å øke effektiviteten og prioritere å avgrense undersøkelsene bedre håper vi likevel å kunne øke antallet noe. Undersøkelse av et større antall ulykker vil nok kreve ytterligere ressurser, men kan eventuelt også kombineres med å velge temaundersøkelser i et større omfang enn vi hittil har gjort, sier Mellum.

Fokus på kvalitet

For det dukker opp ønsker om undersøkelser utenfra.

– Det kommer fra tid til annen, men så langt har vi hatt større fokus på kvalitet mer enn tidsbruk og antall saker. Vi har en 12-månedersfrist, og det er krevende når vi samtidig skal være faglig grundige og sørge for god forvaltning, sier Rolf Mellum i Havarikommisjonen.

På vei har vi ingen ulykker vi MÅ undersøke. Vi velger fritt hvilke ulykker vi skal ta.

Rolf Mellum, Havarikommisjonen for Transport

Annonse
Annonse