JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lørenskog – best i klassen?

Fra januar inngår Lørenskog i programmet ”Kvalitetskommuner” med mål om å øke kvaliteten og effektiviteten på tjenestetilbudet. I går ble trepartssamarbeidet priset på Kommunalkonferansen av de involverte partene.

Lørenskog er ikke som andre kommuner der konkurranseutsetting og privatisering er mantraet. Kanskje var det akkurat derfor kommunen ble løftet fram som et eksempel for andre, da LO Kommune arrangerte sin trettende konferanse for kommunesektoren.

- De to første årene jeg var ordfører i Lørenskog gjorde vi ikke annet enn skar og skar i budsjettene. Men så kom sola i form av en ny kommunalminister. Jeg er ikke religiøs, men hver kveld takker jeg Aslaug, Kristin og Jens, fortalte Lørenskog-ordfører Åge Tovan.

Men den nye ”driven” handler ikke bare om mer ressurser fra staten. Ifølge ordføreren skal Lørenskog gjøre det like attraktivt å jobbe i kommunen som å være børsmegler. Og de som jobber på Lørenskog sykehjem er stolte fordi de jobber på et ”universitetssykehjem” med tilknytning til universitetssykehuset Ahus.

- Vi mener også at riktig renhold er fagarbeid. Innen utgangen av 2008 innfører vi Norsk renholdsstandard for dette arbeidet. Alle våre renholdere er ansatt i kommunen og de har veldig lavt sykefravær, understreket Åge Tovan.

Lørenskog-modellen handler også om samarbeid med frivillig sektor. For eksempel rundt prosjektet med ungdomsskoleelever som møter på skolen halv åtte for å ha gymnastikk og så spise frokost, mange av dem unge jenter fra hele verden.

I pleie og omsorgstjenesten er det innført et nettverk av såkalte kvalitetsagenter som skal sikre god kvalitet. Men samtidig prøver man å skape realistiske forventninger til tjenesten. SFO, ofte behandlet som et stebarn, skal heves. Og det opprettes årlig 40 praksisplasser i kommunen for minoriteter som får språktrening i jobb og opplæring i norsk arbeidsliv.

– Vi er ikke i Nirvana ennå, men på god vei, sa administrasjonssjefen, Jan-Bendix Byhring.

Så skisserte han hvordan kommunen samarbeider om kvalitet på tjenestene med de ansattes organisasjoner og med innbyggerne. Det gjelder å lytte til dem som har skoen på. Det må avsettes nok tid, ressurser, kompetanse og vilje til å gjøre en god jobb. Og når kommunen får bedre tjenester, gir det mer trivsel og lavere sykefravær blant de ansatte, i tillegg til bedre økonomi for kommunen, lød oppskriften. Men det betyr også om at renholdspersonalet må vise fleksibilitet i forhold til ny arbeidstid på de skoler som nå har skolefrukost.

Jon Inge Pettersen, hovedtillitsvalgt og leder for Fagforbundet i Lørenskog, stakk ikke under en stol med at partene ikke bestandig er enige. Det har vært diskusjoner om kvalitetsprogrammet.

- Det er kjempeviktig at de ansatte føler tilhørighet til prosjektet og det de er satt til å gjøre. De ansatte er selvsagt opptatt av arbeidsplassene sine og vil videreutvikle dem. Men når vi har behov for å snakke, er døra alltid åpen til ordføreren og administrasjonssjefen. Å få flere heltidsstillinger er av de sakene vi jobber mye med, sa Pettersen.

Annonse

Flere saker

Annonse