En viktig årsak til at NAV ikke lykkes godt nok, er at brukeroppfølging ikke er prioritert høyt nok, mener Hanne Nordhaug, hovedtillitsvalgt for 6000 NTL’erne i NAV
Ole Palmstrøm
NAV-ansatte vil ikke tilbake til tida før reformen
NAV-reformen gjorde vondt verre, sier to ferske evalueringsrapporter. De ansatte mener likevel at den var et steg i riktig retning.
may.berg@lomedia.no
To rapporter, laget på bestilling av Arbeids- og sosialdepartementet, konkluderer med at NAV-reformen har ført til færre i jobb og flere på trygd. Den negative effekten er blitt mindre over tid, men Frischsenteret og Uni Research Rokkansenteret finner ingen positiv effekt av reformen for verken arbeidsløse, syke, personer som går på sosialhjelp eller elever som dropper ut av videregående.
NAV-reformen skulle løse problemet med at personer ble kasteballer mellom arbeidsmarkedsetaten (Aetat), trygdeetaten og den kommunale sosialtjenesten. Åtte år etter at NAV-reformen startet, konkluderer begge rapportene med at reformen gjorde vondt verre etter at den ble innført.
Ingen vei tilbake
Hanne Nordhaug, som er hovedtillitsvalgt for de ca. 6000 NTL’erne i NAV, mener at reformen ble oversolgt av politikerne da den ble gjennomført, og at NAV den gang ikke hadde ressurser til å gi brukerne god nok faglig oppfølging.
– Vi sørget for at folk fikk pengene sine og prioriterte bort oppfølgingen av brukerne. Men det er historie nå, og vi ønsker oss ikke tilbake igjen, sier Nordhaug.
Hun mener fortsatt at det var riktig å samle brukeroppfølgingen under en paraply.
Dårlig oppfølging
– Vi har tatt et godt skritt i riktig retning. Vi ser at det er en fordel å ha den tette oppfølgingen av brukerne og at tidlig arbeidsretting er riktig vei å gå, sier Nordhaug.
Hun mener at en viktig årsak til at NAV ikke lykkes godt nok, er at brukeroppfølging ikke er prioritert høyt nok.
– NAV-kontorene må tilføres flere ressurser, og vi må ha de riktige tiltakene, som tjener brukerne best mulig. For det første må flere av tiltakene være i NAVs egen regi, spesielt tiltakene i det ordinære arbeidsmarkedet. At NAV har direkte kontakt med arbeidsgiverne, gir mer helhetlig og effektiv brukeroppfølging, sier Nordhaug.
Savner tillit
Hun mener at NAV i for stor grad ledes på mål- og resultatstyring. Hun savner tillitsbasert ledelse, og mener at medarbeiderne i for liten grad får brukt sin kompetanse.
– Vi skulle hatt mindre detaljstyring fra politikere og toppledelse, og mer tillit til medarbeiderne. Da tror vi at resultatene hadde blitt bedre, sier Nordhaug.
– Men har ikke NAV noe å lære av denne evalueringen?
– Vi har mye å lære, og mye er gjort siden det siste NAV-kontoret var på plass i 2011. Fagkompetansen er blitt bedre. Reformen har gitt en kombinasjon av sosialfaglig kompetanse og arbeidsrettet kompetanse som, hvis den brukes riktig, vil tjene brukerne bedre og gi bedre resultater enn om vi var tilbake til tre atskilte etater, sier Nordhaug.
Trenger felles ledelse
Nordhaug mener at NAV preges av mangelen på enhetlig ledelse, fordi etaten fortsatt er dels statlig og dels kommunal.
– Dette partnerskapet gjør det vanskelig å få til en helhetlig drift av NAV-kontorene. NAV-kontorene må ha en leder, ikke to, uansett om man fortsetter dette partnerskapet eller ei, sier Nordhaug, som mener at det ville være best om NAV-kontorene var statlige.
Fakta
NAV-reformen:
Innebar en sammenslåing av statlige Aetat og Trygdeetaten og et partnerskap/samlokalisering med den kommunale sosialtjenesten.
Brukerne av disse tjenestene skulle dermed i utgangspunktet står overfor én - og bare én - dør.
Reformen skulle gi bedre grunnlag for en helhetlig og konsekvent oppfølging av hver enkelt bruker og redusere risikoen for at personer faller mellom flere stoler.
De første Nav-kontorene ble åpnet i 2006 og det siste i 2011.
Kilde: Frischsenteret
Noen av konklusjonene i evalueringsrapportene:
Forskerne finner ingen positiv effekt av NAV-reformen for brukergruppene. Reformen har heller gjort vondt verre, det vil si flere på trygd og færre i jobb.
NAV har utviklet seg i retning av for mange ansatte med generalistkompetanse, og for få med spesialkompetanse.
Rapporten mener det situasjonen er spesielt alarmerende for unge mottakere av helserelaterte ytelser.
NAV-reformen har vært preget av dårlig integrerte IT-systemer.
Reformen ser likevel ut til å ha gått seg litt til, slik at tjenestene er i ferd med å komme på samme nivå som før reformen.
Fakta
NAV-reformen:
Innebar en sammenslåing av statlige Aetat og Trygdeetaten og et partnerskap/samlokalisering med den kommunale sosialtjenesten.
Brukerne av disse tjenestene skulle dermed i utgangspunktet står overfor én - og bare én - dør.
Reformen skulle gi bedre grunnlag for en helhetlig og konsekvent oppfølging av hver enkelt bruker og redusere risikoen for at personer faller mellom flere stoler.
De første Nav-kontorene ble åpnet i 2006 og det siste i 2011.
Kilde: Frischsenteret
Noen av konklusjonene i evalueringsrapportene:
Forskerne finner ingen positiv effekt av NAV-reformen for brukergruppene. Reformen har heller gjort vondt verre, det vil si flere på trygd og færre i jobb.
NAV har utviklet seg i retning av for mange ansatte med generalistkompetanse, og for få med spesialkompetanse.
Rapporten mener det situasjonen er spesielt alarmerende for unge mottakere av helserelaterte ytelser.
NAV-reformen har vært preget av dårlig integrerte IT-systemer.
Reformen ser likevel ut til å ha gått seg litt til, slik at tjenestene er i ferd med å komme på samme nivå som før reformen.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin