JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Krever likelønn for bussjåførene

Hvis ingenting gjøres vil bussjåførene i Nordland ha tre forskjellige lønnsnivåer fra kommende årsskifte. Lønna vil variere med opptil 30 000 kroner i året.

I valgkampen tidligere i høst benyttet bussjåførene anledningen til å krevde at fylkespolitikerne sørger for lik lønn for likt arbeid. Nå har fagforeningsleder Bjørn Tore Bråten i Polarsirkelen Transportarbeiderforening fått løfter om at politikerne vil gjøre hva de kan for at likelønn kommer på plass. Busselskapet vil også bidra.

Tre lønninger

Bakgrunn for lønnsforskjellene er at bussbransjeavtalen, som gjelder fra 1.1. 2008 og skal gjelde ved alle nye anbud og nye kontrakter, har høyere lønnsatser.

– Fra 1. januar 2008 vil rutekjøringen i Glomfjord kjøres av sjåfører som tjener om lag 30 000 kroner mer i året enn de fleste av kollegene i fylket. De vil ha sine lønns- og arbeidsvilkår regulert av den nye bussbransjeavtalen.

– Sjåførene i Sandnessjøen (og noen andre steder i Nordland), som startet på en anbudsperiode 1.april 2006 vil ha sine lønns- og arbeidsvilkår regulert etter en tariffavtale som har om lag 30 000 kroner mindre i året. Etter avtalen skal ikke disse sjåførene gå over på bussbransjeavtalen før ved neste anbud fra 1. april 2013.

– Bussjåførene i Mosjøen og Mo i Rana vil ha en lønn som ligger mellom disse gruppene (nærmest Sandnessjøen), fordi de fra 1. oktober i år skal starte på et sju års langt anbud fram til 1. oktober 2014. Disse sjåførene får et tariffestet tillegg per time på kr. 3,50 som gis til alle på nye kontrakter i 2007. Hadde anbudskjøringen vært utsatt i tre måneder, ville også disse sjåførene fått sine vilkår regulert etter bussbransejavtalen og dermed hatt samme lønn som i Glomfjord. De må altså greie seg med om lag 9 kroner mindre i timen de nærmeste sju åra.

– Sjåførene i Bodø og en rekke andre steder i Nordland vil ha sine vilkår regulert etter den dårligste lønnssatsen i tariffavtalen ut neste år, men vil fra 1. januar 2009 få sine vilkår regulert etter bussbransjeavtalen da disse rutene vil bli anbudsutsatt.

Mer rettferdighet

Polarsirkelen Transportarbeiderforening brukte valgkampen for å få politikerne på banen slik at lønnsforholdene blir like for bussjåførene uansett hva slags kontrakt busselskapet har med fylket.

Fagforeningsleder Bjørn Tore Bråten i Polarsirkelen Transportarbeiderforening karakteriserer lønnssystemet slik det er i dag som uholdbart og urettferdig.

– Politikerne må ta tak i dette og bidra til at det blir lik lønn i Nordlandsbuss. Vi må få et mer rettferdig lønnssystem, sier Bråten.

2,5 millioner i året

På tampen av valgkampen ba fylkesråden for samferdsel i Nordland fylke, Sonja Steen, om å få tallene på hva det vil koste å gi samme lønn til alle bussjåførene i fylket. Forbundssekretær Jann Arthur Næss i Transportarbeiderforbundet har regnet ut hva kravet vil koste.

– Vi har funnet ut at det vil dreie seg om cirka 2,5 millioner kroner på årsbasis å lønne sjåførene likt i Nordlandsbuss, sier Næss.

Villig til å bidra

Han forteller at også at selskapet Nordlandsbuss er villig til å bidra slik at lønnsforskjellene kan bli borte.

– Det er jo lett å skjønne at ingen finner seg i at lønnsforskjellene er så store som blant bussjåførene i Nordland. Og vi har jo vært klar over muligheten for slike lønnsforskjeller ved innføring av bussbransjeavtalen, sier Næss.

Næss understreker at forbundet har gode erfaringer med Nordland fylke. Blant annet er reglene for virksomhetsoverdragelse lagt inn i anbudsvilkårene i fylket.

Positivt

Fagforeningsleder Bjørn Tore Bråten er fornøyd med at fylkesråden for samferdsel nå har tatt et initiativ.

– Det er veldig positivt at fylkesråd Sonja Steen kom på banen i valgkampen, sier Bråten til Transportarbeideren.

– Vi har ventet på dette et helt år, så dette har tatt lang tid. Men jeg vil berømme Steen for at hun har tatt dette initiativet nå. Hvis det skulle vise seg å bare være et utspill for valgkampen, vil vi følge opp med nye aksjoner, lover fagforeningsleder Bjørn Tore Bråten.

Han kan fortelle at også fylkesrådsleder Odd Eriksen i Nordland har kommet på banen og sagt de vil bidra slik at konflikten løses på en god måte for bussjåførene.

Annonse

Flere saker

Annonse