JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lønns-irritasjon i NAV

Ulik lønn for likt arbeid skaper irritasjon blant de ansatte i den nye sammensluttede Arbeids- og velferdsforvaltningen, NAV.

– Ulikt lønnsnivå oppleves nok som noe av det mest problematiske ved NAV-reformen. Det innrømmer administrerende direktør Olav Ulleren i KS, kommunenes interesse- og arbeidsgiverorganisasjon.

Ulike kulturer

Bakgrunnen er at NAV er en sammenslutning av trygdeetaten og Aetat, med sine statlige ansatte, og sosialkontorene som har kommunalt ansatte. Tradisjonelt har det vært visse forskjeller i lønns- og arbeidsvilkår mellom statlige og kommunalt ansatte.

I enkelte kommuner skal det for eksempel ha blitt påvist inntektsforskjeller på opptil 40.000 kroner året mellom NAV-ansatte som utfører sammenlignbart arbeid. Dessuten dreier det seg om ulike tradisjoner når det gjelder praktisering av arbeidstid, fri på jule- og nyttårsaften, i romjulen osv.

Det oppleves også som problematisk at for eksempel en leder ved et lokalt NAV-kontor, som selv har kommunal bakgrunn, ikke uten videre har lov til å foreta ansettelse av en statsansatt.

KS-direktør Olav Ulleren opplyser at disse problemene drøftes mellom partene. Han er også innstilt på at harmonisering av ulikheter i lønns- og arbeidsforhold blir et tema ved tariffoppgjøret til våren.

NAV-kontor nr. 100

Men bortsett fra dette og en del andre innkjøringsproblemer er både KS-direktør Olav Ulleren og arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen skjønt enige om at de foreløpige erfaringene med NAV-reformen er gode.

Ifølge Ulleren er noe av det mest positive at brukerne hurtigere får den assistansen og kommer på de tiltakene som er riktig for den enkelte.

Derimot har han registrert som en svakhet at mange brukere synes det er ubehagelig at de ikke får lagt fram sin sak uten at for mange andre hører eller blir tilskuere til det som skjer. Det må rettes opp.

KS-direktøren mener dessuten det er helt avgjørende at man får til en best mulig samhandling mellom kommunene og staten. Han understreker at det blir de svakeste brukergruppene som taper mest hvis denne samhandlingen svikter.

I midten av desember åpner statsråd Bjarne Håkon Hanssen NAV-kontor nummer ett hundre her i landet. Fortsatt er det altså 331 kommuner som ennå ikke har gjennomført reformen. Først ved utgangen av 2009 vil alle landets kommuner ha sitt NAV-kontor.

Unngå gnagsår

Likevel mener han at man allerede kan fastslå at reformen har vært vellykket.

– Noen steder er det foreløpig kanskje litt for trange sko. Det skaper visse gnissinger. Men utfordringen er å unngå at det ikke utvikler seg til gnagsår, sier statsråden.

Han understreker at han har klokkertro på NAV-reformen, som blir et enklere og mer fleksibelt system til glede og nytte for den enkelte bruker. (ANB)

Annonse
Annonse