JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Må ha konkurransedyktig nettolønn

Den nye regjeringen vil lovfeste nettolønnsordningen i norsk sjøfart, men varsler ingen heving av maksimalsatsen.

csd@lomedia.no

«Norge har en stolt historie som sjøfartsnasjon. De maritime næringene er et av Norges globale kunnskapsnav. Den maritime klyngen legger grunnlaget for et mangfold av bedrifter og skaper arbeidsplasser i alle deler av landet».

Slik begynner avsnittet om den maritime næringen i den nye regjeringsplattformen som ble lagt frem i går kveld.

– Jeg synes det er positivt at det er et eget avsnitt om den maritime næringen i regjeringserklæringen. Men det er mange vage punkter her, sier forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund, Jacqueline Smith.

Et av disse er punktet om nettolønnsordningen, som har vært en av de viktigste kampsakene for Sjømannsforbundet, og som medlemmene og forbundsledelsen fryktet ville bli satt en strek over med en ny blå-blå regjerning. I regjeringserklæringen står det at den nye regjeringen ønsker å lovfeste nettolønnsordningen. Det er vel og bra, mener Smith, men det er en vesentlig ting som mangler.

– De sier ingen ting om summen. Det er ingen hensikt å lovfeste nettolønnsordningen hvis den ikke blir konkurransedyktig, slår Smith fast. Ved siden av dette står det ingen ting om hvilke grupper som skal omfattes av nettolønnsordningen i regjeringserklæringen.

Utrede NIS

I den nye regjeringen har et ønske om å nedsette et utvalg som skal vurdere fartsområdebegrensningene i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS). Dette utvalget skal inkludere representanter for ansattes organisasjoner og næringen generelt.

– Det er positivt at sjømannsorganisasjonene inkluderes i utvalget, og vi håper at våre synspunkter blir tatt på alvor når beslutninger skal tas i forhold til NIS og fartsområdebegrensinger, sier forbundslederen. Norsk Sjømannsforbund mener at et «frislipp» av NIS vil være katastrofalt for den norske sjømannsstanden siden det mest sannsynlig vil bety at norske sjøfolk blir utkonkurrert på egen sokkel og i eget farvann. Med at regjeringen ønsker å gjøre en innsats for å forhindre sosial dumping burde dette ses i sammenheng, mener Smith.

– Jeg håper at denne innsatsen for å bekjempe sosial dumping også gjelder territoriale farvann og sokkelen så vel som på land, sier hun.

Satse på utdanning

I samme avsnitt finner vi et kulepunkt om at regjeringen ønsker å legge frem konkrete tiltak i styrkingen av den maritime utdanningen. Igjen mener Smith det er positivt at maritim utdanning er nevnt i erklæringen, men savner mer om de enkelte tiltak.

– Nok en gang er det vagt. De sier ikke noe mer enn den ene setningen. Men vi ser på det som positivt at maritim utdanning er nevnt, sier hun.

Det blir uansett spennende fremover mener forbundslederen, og hun kan forsikre om at Norsk Sjømannsforbund vil gjøre sitt for å påvirke politikerne så godt de kan.

Konkurransedyktig

Også hos Maritimt Forum er de fornøyde med at Frp og Høyre viser de har ambisjoner for den maritime politikken i Norge. Her anses lovfestet nettolønnsordning som en seier.

– Maritim næring er en av landets viktigste næringer, og har de siste årene hatt en imponerende vekst. Samtidig er næringen følsom for endringer i de politiske rammevilkårene. Forutsigbarhet og konkurransedyktige ordninger er bærebjelken for maritim næring, og lovfesting av nettolønnsordningen er en seier for Maritimt Forum, sier leder av Maritimt Forum, Hege Solbakken. Hun er imidlertid enig med forbundslederen i Norsk Sjømannsforbund at nettolønnsordningen må være konkurransedyktig.

– Det er enklere å skrive regjeringsplattform enn på meisle ut nytt budsjett. Vi vil følge budsjettarbeidet for 2014 og 2015 tett for se at regjeringserklæringens mange gode tiltak følges opp av en maritim politikk som er god for Norge. Da må taket som minimum heves, og maritim næring har bedt om en fullverdig nettolønnsordning, sier Solbakken.

-----------------

EMNEORD:

Regjeringsplattform2013

Ble innført i 2002. Innebærer at rederiene får refundert inntektsskatt, trygdeavgift og arbeidsgiveravgift.

Ordningen gjelder alle konkurranseutsatte fartøy som er registrert i Norsk ordinært skipsregister (NOR), samt sikkerhetsbemanningen på Hurtigruta.

I 2008 ble det satt et øvre tak for hvor mye rederiene kan få refundert. Taket ble satt til 198.000 kroner per sjømann. Dette taket har siden ikke vært regulert.

I statsbudsjettet for 2013 er det beregnet at rederiene vil få refundert i alt ca 1,6 milliarder kroner.

Arbeiderpartiet og Senterpartiet har vedtatt i sine programmer for neste stortingsperiode at de skal gå inn for å lovfeste ordningen og heve taket.

Annonse
Annonse

Ble innført i 2002. Innebærer at rederiene får refundert inntektsskatt, trygdeavgift og arbeidsgiveravgift.

Ordningen gjelder alle konkurranseutsatte fartøy som er registrert i Norsk ordinært skipsregister (NOR), samt sikkerhetsbemanningen på Hurtigruta.

I 2008 ble det satt et øvre tak for hvor mye rederiene kan få refundert. Taket ble satt til 198.000 kroner per sjømann. Dette taket har siden ikke vært regulert.

I statsbudsjettet for 2013 er det beregnet at rederiene vil få refundert i alt ca 1,6 milliarder kroner.

Arbeiderpartiet og Senterpartiet har vedtatt i sine programmer for neste stortingsperiode at de skal gå inn for å lovfeste ordningen og heve taket.