JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NJF: – Her blir det mest vei

Norsk Jernbaneforbund er skuffet over måten jernbanen omtales på i regjeringserklæringen. – Her er det mest vei, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg.

oystein@lomedia.no

Forbundet har gått inn for et eget fond til utbygging av jernbanen. Høyre og Frp vil etablere et fond på 100 milliarder kroner der avkastningen skal gå til «vei-, jernbane- og kollektivnettet, samt bredbånd og IKT-infrastruktur».

– Det som står videre om samferdsel, indikerer at pengene skal brukes på vei. Jernbanen er veldig nedprioritert. For transportsektoren og miljøet er dette en særdeles dårlig erklæring og et tilbakeskritt, mener Brunborg.

Sentralisering

Han mener alt er konsentrert om Østlandet og InterCitytriangelet. Den nye regjeringen vil også planlegge for ny tunnel under Oslo.

– De omtaler overhodet ikke hovedstrekningene. Partiene vil bygge veier for 130 km/t, men det står ingenting om Ulrikstunnelen, oppgradering av Bergensbanen, oppstart av Ringeriksbanen og elektrifisering av Trønderbanen, eller andre områder. Resten av landet er utelatt. Hvor er det blitt av Høyres flaggsak, «Høyhastighetsringen» og ønsket om raskere tog? Det vi fryktet fra en blå-blå regjering kom i dette dokumentet. Hvordan Venstre og KrF kan støtte noe sånt, er en gåte.

Drift

Høyre og Frp vil starte arbeidet med å innhente etterslepet på vedlikehold.

– Da forventer vi at det kommer penger til både drift og nybygging, slik det står i dokumentet. Med så mye som er sagt og vedtatt om InterCity, tør de ikke si annet at triangelet skal fullføres, sier Brunborg.

Han mener det også kommer noen oppsiktsvekkende detaljer. Blant annet vil regjeringen «legge til rette for at gods- og langdistansetog skal kunne prioriteres i jernbanenettet mellom kl. 18 og 5».

– Jeg lurer på hvor de har dette fra. Skal andre tog på denne tiden nedprioriteres? At noe slikt kommer i en regjeringserklæring er ikke bra, mener forbundslederen.

Omveltning

Ifølge plattformen, kommer også en større omorganisering av både Jernbaneverket og NSB for «å oppnå en hensiktsmessig styringsstruktur, en forretningsmessig organisasjonsform og tydelige mål».

– De er opptatt av å omorganisere, og av konkurranseutsetting. Hvis andre selskaper overtar deler av persontrafikken, kan ikke NSB sitte med stasjonene og det materielle.

Jernbanepolitikken består av seks punkter, der ett alt er vedtatt: Å innføre den europeiske standarden for signalanlegg, ERTMS. Et annet er knutepunkter for å lette overgangen for passasjerene.

– Jeg er skuffet over måten jernbanen omtales på. På den annen side er dette heller ikke noen seier for Frp. Det blir ikke revet en eneste bomstasjon med grunnlag i denne erklæringen, sier Kjell Atle Brunborg.

Annonse

Flere saker

Annonse