JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Økt interesse for spesiell mat

Forbrukerne viser større interesse for matspesialiteter. Omsetningen har økt tre ganger så mye som ordinær mat.

kjell.werner@anb.no

Tall fra byrået Nielsen viser at det ble omsatt matspesialiteter for nær 2,6 milliarder kroner fra september 2010 til september i år. Det er en økning på 13 prosent. Til sammenlikning har totalmarkedet for mat og drikke økt med «bare» fire prosent.

– Det er ingen tvil om at norske forbrukeres interesse for matspesialiteter og mat med lokal identitet har økt sterkt de siste ti årene. Jeg tror interessen har kommet for å bli, sier landbruks- og matminister Lars Peder Brekk til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Er ikke i tvil

Det er organisasjonen Matmerk som sørger for å få oppdatert rapportering for salget av norske matspesialiteter.

Administrerende direktør Ola Hedstein i Matmerk er ikke lenger i tvil om at forbrukerne ønsker matspesialiteter.

– Folk ønsker et reelt mangfold og handler deretter, sier Hedstein.

Matmerk har i ti år jobbet med merket «Spesialitet» for å løfte fram de beste produktene innenfor denne kategorien.

Store muligheter

– Flinke folk i alle deler av landbruksnæringen har store muligheter til å øke verdiskapningen ved å produsere slik mat som folk er villige til å betale litt ekstra for, sier Brekk.

Matministeren mener at satsingen på matspesialiteter gir god drahjelp i dette arbeidet.

– Matmerk vil videreutvikle og forsterke ordningen med «Spesialitet»-merking for å veilede forbrukerne innen en kategori i sterk vekst hvor det kommer mange nye matprodusenter som er ukjente, sier Hedstein. (ANB)

Annonse
Annonse