JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Var for dyre, fikk fyken

Etter 18 års fartstid på «Langøysund» ble Sigbjørn Lorentsen og hans norske kolleger satt på kaia en måned før turistsesongen startet på Svalbard denne våren. Beskjeden fra rederen var at de skulle byttes med et billigere filippinsk mannskap.
MS Langøysund går i turistfart rundt Svalbard.

MS Langøysund går i turistfart rundt Svalbard.

Christine Skårberg Dahl

csd@lomedia.no

Maskinist Sigbjørn Lorentsen er godt kjent i farvannet rundt Svalbard. Her har han seilt i snart 20 år. 18 av disse om bord fartøyet «Langøysund». Ti av årene under reder Stig Henningsen fra Henningsen Transport & Guiding. Det var fine år, minnes Lorentsen.

– Alt var på stell. Vi hadde norske kontrakter, det var erfarne sjøfolk om bord og alt var fint, sier han.

I våres gjorde Lorentsen og mannskapet seg klare til enda en sesong på Svalbard, da de fikk melding å komme om bord i fartøyet da det lå fortøyd i Tromsø. Det var helt feil.

– Vi fikk beskjed om å pakke tingene våre og få med oss alle eiendelene. Vi skulle erstattes av mannskap fra Filippinene. De var billigere for rederiet, var beskjeden vi fikk, opplyser Lorentsen.

Både han og de andre sto plutselig uten jobb.

– Etter så mange år, og i et rederi der vi trodde vi var gode kamerater og kunne stole på hverandre, var altså dette takken. Klart vi var skuffa, sier han.

Ny jobb

For Lorentsen gikk det heldigvis bra. Han kjente til mannskapet om bord fartøyet «Polargirl», og fikk hyre her. Han var heldig. Mange av det tidligere mannskapet på «Langøysund» har ikke fått ny jobb, blant annet kona hans. «Polargirl» ble besøkt av inspektørene fra Norsk Sjømannsforbund torsdag kveld forrige uke i Longyearbyen. Båten er NOR-registrert, og alle mann blir lønnet etter lovlige norske hyretabeller som er i tråd med norske lønns- og arbeidsvilkår. Mannskapet er også 100 prosent norsk. «Polargirl» går i Svalbards farvann kun i sommersesongen og driver båtcruise. Mannskapet er erfarne i polare strøk, og kom faktisk «Langøysund» til unnsetning da båten grunnstøtte for ikke så lenge siden.

– Vi hjalp dem med å få passasjerene deres til kai og to av messejentene. Rederiet ble kontaktet, og de skulle sende en representant på kaia for å ta dem imot. Da vi kom til kai var det ingen der fra rederiet. Vår guide sørget for at passasjerene kom seg trygt dit de skulle og vi sørget for at messejentene fikk lugarer hos oss. Vi kunne jo ikke bare sette dem på kaia, sier kaptein om bord «Polargirl» Otto Karlsen.

Etter denne hendelsen beklaget Henningsen til media, og opplyste at det hadde skjedd en misforståelse og en svikt i kommunikasjonen, det var derfor at ingen var til stedet på kaia da «Polargirl» ankom.

Utnyttelse

Oppstyret rundt både «Langøysund» og «Billefjord» den siste tiden har mannskapet på «Polargirl» også fått med seg. Dem de er mest bekymret for er mannskapet om bord de to fartøyene. At de går på filippinske kontrakter mener Lorentsen er å nyte godt av andres nød.

– Det at Henningsen heller ikke vil samarbeide og vise dokumentasjon, tyder jo på at noe er galt, mener Lorentsen.

En annen ting som Lorentsen stiller seg spørrende til er at mesteparten av turisttrafikken på Svalbard blir formidlet av Spitsbergen Travel.

– De nevner ikke oss for turistene, fordi de har inngått avtaler med Henningsen. Nå har jeg imidlertid forstått at reiseselskapet har bedt reder rydde opp etter de avsløringene som er blitt gjort i media, og det er jeg glad for, sier Lorentsen.

Rydd opp i rekkene

Lorentsen er ikke bitter. Han stortrives om bord i «Polargirl». Det er godt samhold på fartøyet, sier han, og tilbakemeldingene fra turistene som er med dem ut på guidet tur er gode. Det han likevel ønsker er at det nå ryddes opp med det som skjer i Henningsens Transport & Guiding.

– Slike hendelser er med på å skade hele næringen vår, og ingen på Svalbard bør være bekjent med at dette skjer. Jeg mener at Henningsen bør ta til fornuft, legge seg helt flat og ordne opp i egne rekker. Jeg håper dette skjer, men tør ikke tro noe, sier Lorentsen.

«Organisert rundt NIS-lovgivning»

I en kommentar i ettermiddag skriver Stig Henningsen i en epost:

«Vi organiserte vår virksomhet på Svalbard i år rundt NIS-lovgivning i samråd med Sjøfartsdirektoratet, i hovedsak for å møte konkurranse fra utenlandskregistrerte fartøy. Dette innebærer blant annet at hyre fastsettes etter lokale rammer der mannskapet er registrert.

Vi er ikke annet enn interessert i å følge de lover og rammer som gjelder, og om det viser seg at Sjøfartsdirektoratet gjorde en feil, og at vi likevel må være NOR-registrert for å drive på Svalbard vil vi etter en ny omregistrering igjen måtte forholde oss til norske tariffer.

Henningsen Transport & Guiding AS arbeider nå med en lengre kommentar til det som har utspilt seg og Fri Fagbevegelse skal selvfølgelig få denne når denne er klar.», heter det i eposten fra Henningsen.

Les også:

LO-lederen raser over sosial dumping til sjøs (27.06.2014)

Vurderer arrest og boikott (26.06.2014)

Sosial dumping på norske skip (25.06.2014)

Dette er saken:

• Fartøyene «Langøysund» og «Billefjord» seiler daglig med turister i farvannet rundt Svalbard og er eid av Henningsen Transport & Guiding

• I år byttet rederiet ut sitt norske mannskap og erstatt dem med et billigere filippinsk mannskap

• I april avdekket Sjøfartsdirektoratet og Norsk Sjømannsforbund at det filippinske mannskapet om bord fikk hyre etter filippinske kontrakter

• Fartøyene «Langøysund» og «Billefjord» er NOR-registrerte skip, som betyr at mannskapet skal ha hyre etter norske lønns- og arbeidsvilkår

• I april undertegnet mannskapet på «Langøysund» norske lovlige arbeidskontrakter

• I juni utførte Norsk Sjømannsforbunds inspektører nytt besøk og avdekket at mannskapet fremdeles ikke får lønn i henhold til norske lønns- og arbeidsvilkår

• Om bord på «Billefjord» ble også påvist ulovlige filippinske kontrakter

• Norsk Sjømannsforbund vurderer nå å ta «Langøysund» arrest og boikott av «Billefjord» for å fremtvinge at rederiet betaler mannskapet lønn etter norsk tariff

• Sjøfartsdirektoratet har også gitt «Billefjord» seilingsforbud, og inndratt kapteinens sertifikat siden han ikke er EU-borger

• LO er også involvert i saken, og har løpende kontakt med Sjøfartsdirektoratet, samt gir Sjømannsforbundet sin støtte i videre arbeid, og eventuell ved en arrest og boikott

• Henningsen Transport & Guiding har klaget saken inn for Sjøfartsdirektoratet

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Les også:

LO-lederen raser over sosial dumping til sjøs (27.06.2014)

Vurderer arrest og boikott (26.06.2014)

Sosial dumping på norske skip (25.06.2014)

Dette er saken:

• Fartøyene «Langøysund» og «Billefjord» seiler daglig med turister i farvannet rundt Svalbard og er eid av Henningsen Transport & Guiding

• I år byttet rederiet ut sitt norske mannskap og erstatt dem med et billigere filippinsk mannskap

• I april avdekket Sjøfartsdirektoratet og Norsk Sjømannsforbund at det filippinske mannskapet om bord fikk hyre etter filippinske kontrakter

• Fartøyene «Langøysund» og «Billefjord» er NOR-registrerte skip, som betyr at mannskapet skal ha hyre etter norske lønns- og arbeidsvilkår

• I april undertegnet mannskapet på «Langøysund» norske lovlige arbeidskontrakter

• I juni utførte Norsk Sjømannsforbunds inspektører nytt besøk og avdekket at mannskapet fremdeles ikke får lønn i henhold til norske lønns- og arbeidsvilkår

• Om bord på «Billefjord» ble også påvist ulovlige filippinske kontrakter

• Norsk Sjømannsforbund vurderer nå å ta «Langøysund» arrest og boikott av «Billefjord» for å fremtvinge at rederiet betaler mannskapet lønn etter norsk tariff

• Sjøfartsdirektoratet har også gitt «Billefjord» seilingsforbud, og inndratt kapteinens sertifikat siden han ikke er EU-borger

• LO er også involvert i saken, og har løpende kontakt med Sjøfartsdirektoratet, samt gir Sjømannsforbundet sin støtte i videre arbeid, og eventuell ved en arrest og boikott

• Henningsen Transport & Guiding har klaget saken inn for Sjøfartsdirektoratet