JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Posten driver ikke sosial dumping

Konsernsjef Dag Mejdell avviser at flytting av terminaldrift og produksjon fra Bring til Posten betyr at Posten dumper lønninger.

may.berg@lomedia.no

«At Postens tariffavtale beskrives som sosialt dumpende faller på sin egen urimelighet. Begge selskapene har tariffavtaler med gode og ordnede arbeids- og lønnsbetingelser for medarbeiderne», sier Mejdell i et brev til Norsk Transportarbeiderforbund.

Tillitsvalgte i Norsk Transportarbeiderforbund har karakterisert den foreslåtte virksomhetsoverdragelsen fra Bring Cargo til Posten Norge som slakt av Bring Cargo. De tillitsvalgte frykter sosial dumping når medarbeidere flyttes til Posten.

Dette skriver konsernsjef Dag Mejdell i sitt svar til NTF:

«Takk for mail og informasjon om NTFs synspunkter knyttet til den planlagte overføringen av terminalvirksomhet fra Bring Cargo til Posten. Jeg har fått likelydende henvendelser fra flere kretser og jeg vil, selv om Posten Norge AS ikke er i partsforholdet, gjerne benytte anledningen til å gi noen kommentarer:

– Posten-konsernets strategi er å utvikle et integrert, nordisk post- og logistikkonsern. For å sikre konkurransekraft i et stadig tøffere marked, jobber vi for å oppnå stordriftsfordeler. Planene om å samordne terminaldrift og produksjon innen pakker og gods i Norge er et viktig bidrag. Dette har vært Postens ambisjon hele tiden, og denne strategien har hittil ikke vært omstridt. Samordning av pakker og gods er også i tråd med hvordan bransjen og våre største konkurrenter opererer og i samsvar med kundenes behov.

– Muligheten for virksomhetsoverføring andre veien, det vil si å overføre pakkevirksomheten fra Posten til Bring Cargo, er av flere grunner uaktuell. Det ville blant annet omfattet flere ganger så mange medarbeidere og gått i motsatt retning av våre strategiske ambisjoner om å utvikle et integrert post- og logistikkonsern.

– Driftsendringen gir ikke grunnlag for bekymring om Bring Cargos fremtid. Bring Cargo skal fortsatt være spydspissen i konsernets satsing på logistikk og fremstå i markedet med den samme produktbredden. I dag kjøper Bring Cargo sine transporttjenester fra det eksterne markedet, og det er ikke unaturlig at drifts- og terminaltjenestene også kan kjøpes. Selskapet skal utvikle seg videre i henhold til de mål og strategier som er lagt.

– At Postens tariffavtale beskrives som sosialt dumpende faller på sin egen urimelighet. Begge selskapene har tariffavtaler med gode og ordnede arbeids- og lønnsbetingelser for medarbeiderne. Det er en misforståelse å tro at Postens tariffavtale omfatter bare postbud. Her omfattes langt flere, blant annet terminalarbeidere, samt sjåfører innen linjetrafikk, innhenting og utlevering. Det viktigste er at alle medarbeidere beholder stilling og lønn ved virksomhetsoverdragelsen. I tillegg har Posten invitert til dialog om ordninger, blant annet personlig tillegg som kompensasjon for den enkeltes skifttillegg der det slår negativt ut. Jeg forstår og respekterer at både Transportarbeiderforbundet og Postkom kjemper for og om medlemmene. Men strid om medlemmer mellom to LO-forbund er et spørsmål som LO må håndtere internt og som ikke kan avgjøre Postens strategiske utvikling.»

Annonse
Annonse