JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nytt liv i gammelt knutepunkt

Hønefoss stasjon hadde 160 ansatte da den var på sitt travleste. Nå er det ny aktivitet ved den gamle godsekspedisjonen.

oystein@lomedia.no

Ideen dukket opp under feiringen av Bergensbanens 100-årsjubileum i 2009. Siden er det jobbet for å skape et levende senter for samferdselshistorie på området. Et lokomotiv fra 1960 med tilhørende vogner har fått sin plass på sporene. – Kafévogna bakerst i toget er åpen hver lørdag. Da stekes det så mye vafler man bare rekker, forteller Jan Helge Østlund, styreleder i Norsk Samferdselshistorisk Senter og NSB-ansatt. En restaurert skiftetraktor og en godsvogn er også på skinnene. Begge er bygget av Hønefoss Jernbanevogn- og Karosserifabrikk A/S, HØKA, som drev produksjon fra 1936 til 1968.

Bred interesse

Senteret har syv mål med spor og oppstillingsplass, og har nylig tatt over godshuset på 1000 kvadratmeter. Rom Eiendom og Jernbaneverket er positive samarbeidspartnere som gjerne bidrar til å skape ny aktivitet på området. Med på laget er også Motorhistorisk klubb Ringerike og Omegn, og veterangruppen i Nettbuss. – Vi fant ut at det er nødvendig å ha mer enn kun eldre tog, så vi samarbeider med flere foreninger. I tillegg forhandler vi med en bildende kunstner om installasjoner, for å få et mangfold her, forteller styrelederen.

Ringerike Næringsforum bistår nye virksomheter gjennom sitt Etablerersenter, og med støtte derfra er det planer om å la designere ta i bruk tredje etasje på stasjonen. – De trenger et lokale til å vise fram produktene sine, og da passer godshuset ypperlig, sier Østlund.

Levende

Målsettingen om å skape et mangfold av aktiviteter gjorde at styret gikk bort fra å ha ”museum” i navnet og valgte ”Norsk Samferdselshistorisk Senter”. Da Kulturminnedagen ble arrangert en søndag tidligere i høst, var det livlig på området. Motorhistorisk forening stilte med veteranbiler, privatpersoner kom med sine velholdte kjøretøy av fin gammel årgang, den eldste en Ford modell 1922. En rekke mopeder ble også vist fram, blant disse solide merker som Tempo og Trygg. Transporthistorisk forening, som konsentrerer seg om eldre nyttekjøretøy deltok, og selv om været var variabelt strømmet publikum til. I framtida ser styret for seg muligheten til å kjøre tog mot Jevnaker og Hadelands Glassverk, og på den gamle Randsfjordbanen mot Eggemoen, der rullebanen er forlenget, nyasfaltert og nylig gjenåpnet med flyoppvisning.

Lang fartstid

– Her var jeg som tiåring med faren min og hentet gods. Det betyr at jeg har vært innom her i 50 år, forteller Gullbrand Nordby. Gjennom mange år som sjåfør og eier av lastebiler og trailere var stasjonen en del av arbeidsdagen. Nå er han er med i Nettbuss’ veteranklubb. Bussen han kjører er en 1938-modell, funnet i skogen i 1986 der den ble benyttet til brakke og attpåtil hadde fått installert en vedovn. Volvoen ble omhyggelig restaurert, og Nordby har ingen vansker med å fylle opp setene med gamle og unge som får seg en runde i Hønefoss. De siste 12 årene har Nordby vært ansatt i Nettbuss. – Etter 30 år med lastebil og gods trives jeg virkelig med å kjøre passasjerer, sier sjåføren, som selv har pusset opp sin egen 1966-modell Amazon Herregårdsvogn.

Satser videre

Norsk Museumstog (NMT) har materiell i den gamle lokomotivstallen. Denne sesongen har aktivitetene begrenset seg til vedlikehold. – Det ble stopp for all kjøring på det nasjonale jernbanenettet. Nye krav til dokumentasjon gjorde at vi ikke kom i gang, forteller styreleder Christian Berg. På Krøderbanen og Gamle Vossebanen er NMT selv trafikkutøver, og har hatt vanlig rutetabell. Nå satser de på å få ordnet alle formaliteter til neste sesong.

Annonse
Annonse