– Skittent spill på veiene
Ulovlig transport godtas i dag av profesjonelle transportkjøpere. Jukset sammenlignes med det å kjøre pirattaxi.
runar.norstad@anb.no
Det er Norges Lastebileier-Forbund (NLF) som advarer om utstrakt piratvirksomhet i godstransportnæringen.
Bakgrunnen er at bruk av utenlandske transportører til kjøring i Norge øker kraftig.
– Dette kan være økonomisk kriminalitet satt i system. Utføres transport i Norge ulovlig, er transportkjøper ansvarlig på lik linje med den som utfører transporten. Dette må nå de store aktørene ta på alvor, sier juridisk direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Robert Aksnes.
– LES OGSÅ: Nei til tungtrafikk i Oslofjordtunnelen
Det er et stadig voksende problem at norske godstransportører, som for eksempel de store spedisjonsfirmaene og detaljistleddene, bruker utenlandske transportører til oppdrag i Norge. Dette er i utgangspunktet ulovlig, med enkelte unntak, ifølge NLF. Kjøper av transporttjenester må påse at den utenlandske transportøren har lov til å utføre transportoppdrag innenlands, minner Aksnes om.
– Ulovlig transport godtas i dag av profesjonelle transportkjøpere, og det er ofte organisert. Det er som å kjøre pirattaxi, sier han.
– Vi ser at de store aktørene i bransjen, for eksempel fiskeeksportører og de store samlasterne, står for et skittent spill som myndighetene dessverre ikke tar tak i. Vi har opplysninger som tyder på systematisk ulovlig bruk av utenlandske transportører innenlands, forstetter Aksnes.
– LES OGSÅ: Gigantvogntog i 6 nye år
Det følger klart av straffeloven og yrkestransportloven at transportør har et straffeansvar og et medvirkeransvar for lovlig transport, ifølge NLF.
– Benytter transportkjøper ulovlig transport, kan transportkjøper straffes, på lik linje med sjåfør og lastebileier, sier Robert Aksnes.
NLF ønsker like konkurransevilkår for bransjen og ser det nødvendig å understreke det juridiske ansvaret som norske transportkjøpere har når de bruker utenlandske transportører.
– Det virker som flere aktører bevisst spekulerer i manglende kontroll fra kontrollmyndighetene, og gjemmer seg bak det de mener er uklart regelverk. Dette kan få alvorlige konsekvenser, ikke minst for trafikksikkerheten. Vi er redd for at utstrakt bruk av transportører som bruker eldre kjøretøy og førere som mangler erfaring med norske vinterveier, setter trafikksikkerheten i fare, sier Aksnes.
– LES OGSÅ: Mer privat godstrafikk
NLF krever at kontrollmyndighetene må reagere mot uansvarlige transportkjøpere og ikke bare straffeforfølge sjåfør og i noen tilfeller bileier.
– Det er bakmennene, og de som tjener på den ulovlige virksomheten som må tas, påpeker Robert Aksnes. (ANB)
– LES OGSÅ: Nå skal Volvo slanke deg