JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Nå rives det. Helt vanvittig!

Jens Stoltenberg ble gutt igjen. Det skjedde i Bjørvika fredag ettermiddag: Med store øyne bivånet han den velvoksne gravemaskinens første jafs av Bispelokket.

Etter 45 år som hovedstadens sentrale trafikkmaskin skal lokket legges i grus for å bane veien for Oslo østs nye paradegate, Dronning Eufemias gate mellom Operaen og Barcode-kvartalet.

– Jeg husker det ble bygget. Nå rives det. Helt vanvittig, var statsministerens hjertesukk da han tok seg tid til å besøke anleggsområdet i gråværet før helgen. Men han er slett ikke lei seg. Nå gleder han seg til at hovedstaden får en fremtidsrettet, ny bydel i øst om tre-fire år.

– Les også: Prislappen økte med 600 millioner

– Den ser ganske kraftig ut, den greia der, konstaterte Jens med respekt i stemmen da han tok maskinen som starter rivingen i beundrende øyesyn.

Og det har han absolutt rett i. Kjeften på den hydrauliske betongknuseren, festet til armen på en enorm Cat-maskin på fire tonn, har etter det NTB får opplyst hos entreprenøren Skanska et press på 300 tonn. Til forveksling lik en fryktinngytende ståldinosaur i arbeid.

Bispelokket, eller trafikkmaskinen» på folkemunne, ble gradvis tatt i bruk fra 1966 til 1968. På 1960-tallet et fantastisk byggverk, nyskapende og fremtidsrettet.

I mer enn 40 år har Bispelokket fungert etter hensikten, selv om det til tider har vært utskjelt av mange og ønsket revet av flere.

Paradegate

11.000 kubikkmeter med betong skal nå rives ned. Først da kan Statens vegvesen begynne det omfattende arbeidet med å bygge Oslos nye «paradegate»; Dronning Eufemias gate.

Med opptil 10 meter brede fortau, og mer enn 500 trær vil Dronning Eufemias gate gi Bjørvika et løft: Veiprosjektet E18 i Bjørvika har to hovedbegrunnelser - byutvikling og miljøvennlig transport.

Riving av eksisterende veinett og anlegg av nytt skjer i flere faser, med til dels store midlertidige trafikkomlegginger som resultat. Men i 2014 skal første bil passere paradegata i øst. Året etter er det hele ferdig. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse