JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Åpnet rådyr veistrekning

Den nye strekningen mellom Dal og Minnesund koster 121.000 kroner per meter.

Snora over den nye firefeltsveien sør for Mjøsa ble høytidelig kuttet av både statsminister og veiminister mandag ettermiddag. Om tre år skal den siste biten også være ferdig.

Statsminister Jens Stoltenberg (Ap) slapp nyheten om byggingen av den siste veibiten sammen med statsråd Magnhild Meltveit Kleppa (Sp).

– Arbeidet med den tredje og siste etappen, 21 kilometer firefelts vei fra Minnesund til Skaberud, begynner våren 2012. Hele den 65 kilometer lange E6-strekningen fra Gardermoen i Akershus til Kolomoen i Hedmark blir ferdig høsten 2014, sier samferdselsministeren til NTB.

Saken legges fram i statsråd denne uka og skal opp i Stortinget før jul.

– Les også: Farger bru over E6 rosa

Den 19 kilometer lange strekningen mellom Dal og Minnesund som nå tas i bruk, har en prislapp på rundt 2,3 milliarder kroner.

I prosjektet inngår blant annet to store bruer og en tunnel. Samferdselsministeren er svært tilfreds med at byggingen var ferdig på to år.

– Byggetiden ble på 25 måneder, mens et så komplisert prosjekt normalt er beregnet til å ta tre-fire år, sier Kleppa til NTB.

Hun mener nettopp dette prosjektet kan stå som et eksempel på at statlig styring og finansiering fungerer godt.

– Les også: Vil ha midtdelere og veifond

Leder i samferdselskomiteen på Stortinget, KrF-leder Knut Arild Hareide, mener at et samarbeid mellom private og offentlige aktører (såkalt OPS) ville ført til raskere veibygging på mange strekninger her i landet.

– Veisektoren er organisert på samme måte som på 1960- og 70-tallet, mens trafikken er blitt femdoblet. Det er på tide å ta noen nye grep, sier Hareide til NTB.

Han tar blant annet også til orde for å gjøre om Statens vegvesen, og herunder Vegdirektoratet, til et statlig AS.

– Hovedgrunnen er at de da kan ta opp lån og dermed unngå å bli avhengig av årlige bevilgninger for at et prosjekt skal kunne videreføres, sier han.

Hareide viser til at mange prosjekter i dag stopper opp, ikke bare på vei, men også på jernbane.

– Det beste eksempelet er jernbaneutbyggingen mellom Lysaker og Sandvika, som ble ferdig på 10-11 år. Jernbaneverket sier at de kunne spart 1,5 milliarder kroner hvis de kunne ha gjort seg ferdig på fem år, sier han.

– Les også: – Veiene er for dårlige

Kleppa vil ikke kommentere noen konkrete forslag eller innspill nå, men venter til debatten om en ny nasjonal transportplan. Det som ser ut til å være klart allerede nå, er at Sp er enig med Hareide om at vei- og jernbaneprosjekter må løsrives fra budsjettene som legges fra år til år, ved at drift og investeringer skiller lag. Det vil gjøre utbyggingen mer forutsigbar og kontinuerlig.

Statsminister Jens Stoltenberg har ikke vært begeistret for denne tanken.

– Det viktigste er at vi bevilger mer til veier. Vi bygger mer enn på mange år, kanskje mer enn noensinne, sier Stoltenber.(ANB-NTB)

E6 i Norge strekker seg fra Svinesund til Kirkenes og er hovedforbindelsen mellom sør og nord. E6 Gardermoen-Biri er en del av denne forbindelsen

På bestilling fra Stortinget skal Statens vegvesen utvide E6 nordover fra Gardermoen til en firefelts vei med midtdeler

I første omgang er Statens vegvesen gitt i oppgave å utvide E6 fra Gardermoen til Kolomoen, en utbygging som begynte i desember 2007

Første etappen, de 11 kilometerne fra Hovinmoen til Dal i Akershus og den 12 kilometer lange strekningen fra Skaberud til Kolomoen i Hedmark var ferdig i 2009

Mandag åpnet den 19 kilometer lange strekningen fra Dal til Minnesund i Akershus. Anleggsarbeidet på strekningen startet i oktober 2009

Utbyggingen av den 65 kilometer lange strekningen fra Gardermoen i Akershus til Kolomoen i Hedmark blir ferdig høsten 2014

Arbeidet med den tredje og siste etappen, 21 kilometer firefelts vei fra Minnesund til Skaberud, tar til våren 2012

Men Statens vegvesen planlegger også å utvide strekningen Kolomoen-Biri til en firefelts vei. Stortinget har gjennom sin behandling av Nasjonal Transportplan for perioden 2010 til 2019 lagt til grunn en oppstart på strekningen Kolomoen-Biri etter 2014. En forutsetning for dette er en tilslutning til delvis bompengefinansiering (Kilde: Samferdselsdepartementet) (ANB-NTB)

Annonse
Annonse

E6 i Norge strekker seg fra Svinesund til Kirkenes og er hovedforbindelsen mellom sør og nord. E6 Gardermoen-Biri er en del av denne forbindelsen

På bestilling fra Stortinget skal Statens vegvesen utvide E6 nordover fra Gardermoen til en firefelts vei med midtdeler

I første omgang er Statens vegvesen gitt i oppgave å utvide E6 fra Gardermoen til Kolomoen, en utbygging som begynte i desember 2007

Første etappen, de 11 kilometerne fra Hovinmoen til Dal i Akershus og den 12 kilometer lange strekningen fra Skaberud til Kolomoen i Hedmark var ferdig i 2009

Mandag åpnet den 19 kilometer lange strekningen fra Dal til Minnesund i Akershus. Anleggsarbeidet på strekningen startet i oktober 2009

Utbyggingen av den 65 kilometer lange strekningen fra Gardermoen i Akershus til Kolomoen i Hedmark blir ferdig høsten 2014

Arbeidet med den tredje og siste etappen, 21 kilometer firefelts vei fra Minnesund til Skaberud, tar til våren 2012

Men Statens vegvesen planlegger også å utvide strekningen Kolomoen-Biri til en firefelts vei. Stortinget har gjennom sin behandling av Nasjonal Transportplan for perioden 2010 til 2019 lagt til grunn en oppstart på strekningen Kolomoen-Biri etter 2014. En forutsetning for dette er en tilslutning til delvis bompengefinansiering (Kilde: Samferdselsdepartementet) (ANB-NTB)