TØI: - Heller hyppigere ferjer enn ferjefri E39
En rapport fra Transportøkonomisk Institutt konkluderer med at ferjefritt E39 ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Det gleder Sjømannsforbundet, mens jubelen er langt mindre i Transportarbeiderforbundet.
csd@lomedia.no
Kun Rogfast over Boknafjorden i Rogaland regnes som samfunnsøkonomisk lønnsomt, mens i Nordfjord er det potensial til kanskje å bli lønnsomt, og over Bjørnafjorden mellom Stord og Bergen er det ikke lønnsomt ennå, skal man tro rapporten fra Transportøkonomisk institutt (TØI), utført på oppdrag for Norsk Sjømannsforbund. Konklusjonen i rapporten som legges frem i dag, viser at de fire siste strekningene (Sognefjorden, Storfjorden, Romsdalsfjorden og Halsafjorden) aldri vil bli lønnsomme uansett regnemåte.
– Last ned: «Rapporten Samfunnsøkonomisk lønnsomhet av ferjeavløsningsprosjektene på E39 mellom Stavanger og Trondheim» (pdf)
Svarene i rapporten er i grunnen bare en endelig konklusjon på det Norsk Sjømannsforbund har sagt i mange år.
– Dette var ikke uventet. Vi har arbeidet med denne problemstillingen i over 20 år, og rapporten fra TØI bekrefter det vi hele tiden har hevdet: Ferjeutløsninger er alt for ofte symbolsaker uten økonomisk nytte, og ferjealternativet har ikke blitt vurdert seriøst, sier informasjonsansvarlig i Sjømannsforbundet, Morten Øen.
Vil ikke finansiere
Av de tre siste prosjektene vil kun ett være lønnsomt viser rapporten videre. Det er veistrekningen i Rogfast, men rapporten viser igjen til at bompenger her ikke vil kunne finansiere så mye som forutsatt i NTP (Nasjonal transportplan). De to andre veistrekningene, Hordfast og Nordfjord, blir bare marginalt lønnsomt. Rapporten viser at for Hordfast vil ikke bompengene finansiere mer enn fem til ti prosent av byggekostnaden uten at det går utover den samfunnsøkonomiske lønnsomheten. Alle svarene i rapporten er altså i tråd med hva Sjømannsforbundet har ment.
– Vi har hele tiden sagt nei til bru og tunnel der ferje er bedre. Pengene kan ganske sikkert brukes bedre ved å vedlikeholde veiene mellom ferjestrekningene, dersom man vil få ned reisetiden på E39. Det blir også billigere for dem som reiser på strekningen. Den økonomiske nytten, og ferjealternativet har ikke blitt vurdert seriøst, sier Øen.
Sikre arbeidsplassene
En utsettelse av byggeprosjektene vil selvsagt også føre til at arbeidsplasser for forbundets medlemmer blir spart.
– Det er klart vi tenker på dette, men vi vil ikke ha ferjer for enhver pris. Det er bare der ferjer er et bedre og mer økonomisk alternativ. Rapporten viser at det oftest er det mest økonomiske alternativet også. Det kan ikke myndighetene overse nå, slår Øen fast. Han mener bestemt at denne rapporten vil komme alle som er involvert i disse byggeprosjektene til gode. Her kan myndighetene og entreprenører tydelig lese at TØI anbefaler at alle prosjektene langs E39 i langt større grad kan tjene på å bli utsatt noen år til trafikken øker, samt at kvalitetskrav, teknologiske løsninger, kostnader og, ikke minst, finansiering er mer avklart enn det er i dag.
– Det er et dyrt prosjekt og stort sett ikke lønnsomt. Langtransportnæringen ber heller ikke om det. Hvorfor ikke bare barbere det ned til det lille som er lønnsomt, og utsette det til det gir merverdi for investeringene slik som rapporten sier? I mellomtiden kan man bruke de pengene man sparer med å vente til bedre veier og bedre ferjetilbud, mener Øen.
Trenger kystvei
Roger Hansen, leder i Transportarbeiderforbundet mener derimot man må se bort fra samfunnsøkonomien når man skal vurdere et ferjefritt E39.
– Hadde man brukt samme argumentasjon da man bygde ut jernbanen i Norge, hadde det for eksempel aldri vært bygd jernbane mellom Oslo og Bergen. Dette handler ikke bare om samfunnsøkonomi, men samfunnspolitikk og miljøpolitikk. Vi er bekymret for den forurensingen som oppstår fordi vi ser at mange vogntog kjører til Østlandet før de kjører nordover. I det perspektivet er dette et godt tiltak, sier Hansen.
Han understreker at selv om det bygges et ferjefritt E39, må ikke det brukes som en unnskyldning for at man ikke skal få mer av godstransporten over på kjøl og bane.
– Sånn sett burde det ikke vært bygd en eneste veistump her i landet, men vi trenger også en kystvei som er tilstrekkelig til å ta unna den landbaserte trafikken, sier Roger Hansen i NTF.
Kjøretiden mellom Kristiansand og Trondheim langs E39 er over 20 timer i dag, inkludert åtte ferjereiser.
Hvis det bygges bruer og tunneler slik at strekningen blir ferjefri, kan reisetiden på hele strekningen reduseres med sju timer.
Å gjøre hele strekningen ferjefri er anslått å koste 150 milliarder.
Første fjordkryssingsprosjekt er Rogfast med byggestart i 2015. Det blir en 25,5 kilometer lang tunnel.
Neste fjordkrysning, kalt Hordfast, kommer sør for Bergen.
Regjeringen tar et forbehold når det gjelder kryssing av Sognefjorden. Det er ikke klart om det er teknisk mulig å gjennomføre kryssing av denne.
Videre må Nordfjorden, Stjorfjorden, Romsdalsfjorden og Halsafjorden krysses.
Kjøretiden mellom Kristiansand og Trondheim langs E39 er over 20 timer i dag, inkludert åtte ferjereiser.
Hvis det bygges bruer og tunneler slik at strekningen blir ferjefri, kan reisetiden på hele strekningen reduseres med sju timer.
Å gjøre hele strekningen ferjefri er anslått å koste 150 milliarder.
Første fjordkryssingsprosjekt er Rogfast med byggestart i 2015. Det blir en 25,5 kilometer lang tunnel.
Neste fjordkrysning, kalt Hordfast, kommer sør for Bergen.
Regjeringen tar et forbehold når det gjelder kryssing av Sognefjorden. Det er ikke klart om det er teknisk mulig å gjennomføre kryssing av denne.
Videre må Nordfjorden, Stjorfjorden, Romsdalsfjorden og Halsafjorden krysses.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin