JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TØI: - Heller hyppigere ferjer enn ferjefri E39

En rapport fra Transportøkonomisk Institutt konkluderer med at ferjefritt E39 ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Det gleder Sjømannsforbundet, mens jubelen er langt mindre i Transportarbeiderforbundet.


11.10.2013
10:01
17.12.2013 00:08

csd@lomedia.no

Kun Rogfast over Boknafjorden i Rogaland regnes som samfunnsøkonomisk lønnsomt, mens i Nordfjord er det potensial til kanskje å bli lønnsomt, og over Bjørnafjorden mellom Stord og Bergen er det ikke lønnsomt ennå, skal man tro rapporten fra Transportøkonomisk institutt (TØI), utført på oppdrag for Norsk Sjømannsforbund. Konklusjonen i rapporten som legges frem i dag, viser at de fire siste strekningene (Sognefjorden, Storfjorden, Romsdalsfjorden og Halsafjorden) aldri vil bli lønnsomme uansett regnemåte.

– Last ned: «Rapporten Samfunnsøkonomisk lønnsomhet av ferjeavløsningsprosjektene på E39 mellom Stavanger og Trondheim» (pdf)

Svarene i rapporten er i grunnen bare en endelig konklusjon på det Norsk Sjømannsforbund har sagt i mange år.

– Dette var ikke uventet. Vi har arbeidet med denne problemstillingen i over 20 år, og rapporten fra TØI bekrefter det vi hele tiden har hevdet: Ferjeutløsninger er alt for ofte symbolsaker uten økonomisk nytte, og ferjealternativet har ikke blitt vurdert seriøst, sier informasjonsansvarlig i Sjømannsforbundet, Morten Øen.

Vil ikke finansiere

Av de tre siste prosjektene vil kun ett være lønnsomt viser rapporten videre. Det er veistrekningen i Rogfast, men rapporten viser igjen til at bompenger her ikke vil kunne finansiere så mye som forutsatt i NTP (Nasjonal transportplan). De to andre veistrekningene, Hordfast og Nordfjord, blir bare marginalt lønnsomt. Rapporten viser at for Hordfast vil ikke bompengene finansiere mer enn fem til ti prosent av byggekostnaden uten at det går utover den samfunnsøkonomiske lønnsomheten. Alle svarene i rapporten er altså i tråd med hva Sjømannsforbundet har ment.

– Vi har hele tiden sagt nei til bru og tunnel der ferje er bedre. Pengene kan ganske sikkert brukes bedre ved å vedlikeholde veiene mellom ferjestrekningene, dersom man vil få ned reisetiden på E39. Det blir også billigere for dem som reiser på strekningen. Den økonomiske nytten, og ferjealternativet har ikke blitt vurdert seriøst, sier Øen.

Sikre arbeidsplassene

En utsettelse av byggeprosjektene vil selvsagt også føre til at arbeidsplasser for forbundets medlemmer blir spart.

– Det er klart vi tenker på dette, men vi vil ikke ha ferjer for enhver pris. Det er bare der ferjer er et bedre og mer økonomisk alternativ. Rapporten viser at det oftest er det mest økonomiske alternativet også. Det kan ikke myndighetene overse nå, slår Øen fast. Han mener bestemt at denne rapporten vil komme alle som er involvert i disse byggeprosjektene til gode. Her kan myndighetene og entreprenører tydelig lese at TØI anbefaler at alle prosjektene langs E39 i langt større grad kan tjene på å bli utsatt noen år til trafikken øker, samt at kvalitetskrav, teknologiske løsninger, kostnader og, ikke minst, finansiering er mer avklart enn det er i dag.

– Det er et dyrt prosjekt og stort sett ikke lønnsomt. Langtransportnæringen ber heller ikke om det. Hvorfor ikke bare barbere det ned til det lille som er lønnsomt, og utsette det til det gir merverdi for investeringene slik som rapporten sier? I mellomtiden kan man bruke de pengene man sparer med å vente til bedre veier og bedre ferjetilbud, mener Øen.

Trenger kystvei

Roger Hansen, leder i Transportarbeiderforbundet mener derimot man må se bort fra samfunnsøkonomien når man skal vurdere et ferjefritt E39.

– Hadde man brukt samme argumentasjon da man bygde ut jernbanen i Norge, hadde det for eksempel aldri vært bygd jernbane mellom Oslo og Bergen. Dette handler ikke bare om samfunnsøkonomi, men samfunnspolitikk og miljøpolitikk. Vi er bekymret for den forurensingen som oppstår fordi vi ser at mange vogntog kjører til Østlandet før de kjører nordover. I det perspektivet er dette et godt tiltak, sier Hansen.

Han understreker at selv om det bygges et ferjefritt E39, må ikke det brukes som en unnskyldning for at man ikke skal få mer av godstransporten over på kjøl og bane.

– Sånn sett burde det ikke vært bygd en eneste veistump her i landet, men vi trenger også en kystvei som er tilstrekkelig til å ta unna den landbaserte trafikken, sier Roger Hansen i NTF.

Kjøretiden mellom Kristiansand og Trondheim langs E39 er over 20 timer i dag, inkludert åtte ferjereiser.

Hvis det bygges bruer og tunneler slik at strekningen blir ferjefri, kan reisetiden på hele strekningen reduseres med sju timer.

Å gjøre hele strekningen ferjefri er anslått å koste 150 milliarder.

Første fjordkryssingsprosjekt er Rogfast med byggestart i 2015. Det blir en 25,5 kilometer lang tunnel.

Neste fjordkrysning, kalt Hordfast, kommer sør for Bergen.

Regjeringen tar et forbehold når det gjelder kryssing av Sognefjorden. Det er ikke klart om det er teknisk mulig å gjennomføre kryssing av denne.

Videre må Nordfjorden, Stjorfjorden, Romsdalsfjorden og Halsafjorden krysses.

11.10.2013
10:01
17.12.2013 00:08

Kjøretiden mellom Kristiansand og Trondheim langs E39 er over 20 timer i dag, inkludert åtte ferjereiser.

Hvis det bygges bruer og tunneler slik at strekningen blir ferjefri, kan reisetiden på hele strekningen reduseres med sju timer.

Å gjøre hele strekningen ferjefri er anslått å koste 150 milliarder.

Første fjordkryssingsprosjekt er Rogfast med byggestart i 2015. Det blir en 25,5 kilometer lang tunnel.

Neste fjordkrysning, kalt Hordfast, kommer sør for Bergen.

Regjeringen tar et forbehold når det gjelder kryssing av Sognefjorden. Det er ikke klart om det er teknisk mulig å gjennomføre kryssing av denne.

Videre må Nordfjorden, Stjorfjorden, Romsdalsfjorden og Halsafjorden krysses.




Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker