JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Luftforsvar i endring

Luftforsvaret vil gjennomgå store endringer – hvis forsvarssjefen får det som han ønsker.

morten.hansen@lomedia.no

Det har lenge vært klart at forsvarssjef Harald Sunde går inn for at Forsvarets nye jagerflybase skal ligge på Ørlandet. Får Sunde det som han vil i sitt høringsutkast til langtidsplan for Forsvaret, vil Bodø som militær flystasjon være historie i 2024.

– Stemmer lekkasjene, stiller jeg meg undrende til rådene forsvarssjefen gir. Han sier han baserer dem på den forrige langtidsplanen Slik virker det ikke på meg, sier Øystein Hansen, crew-chief ved flystasjonen i Bodø. Han trekker fram politikernes uttalte nordområdesatsing som et av områdene som ikke videreføres.

– Dette er ikke en satsing på nordområdene. Det minner heller om en nedsabling. Hvis det skulle bli en dragkamp om ressursene i nord ønsker man jo ikke å gjøre noe som vil eskalere en eventuell konflikt. Har man flyene i nord, så har man dem der. Har man flyene i sør – og må flytte dem nordover, så vil det oppfattes som en eskalering, sier Hansen.

Usikre tall

Han stiller seg også undrende til at man stiller seg bombastisk bak tallmaterialene som så langt er kommet fram.

– Avinor har selv innrømmet at de har bommet med en halv milliard i Bodøs disfavør. I tillegg er støyrap¬porten som er lagt fram, slik jeg oppfatter det, i fordel Bodø. At man baserer seg på usikre tall blir som å spille Lotto. Det synes jeg ikke man bør gjøre når det gjelder planleggingen av basestruktur, sier Hansen.

Selv har han jobbet ved flystasjonen siden 2000, og er etablert i Bodø med familie. Det både tror og håper han at han vil fortsette med.

– Blir det lagt ned i Bodø, har jeg tre alternativer: Finne meg en sivil jobb, finne en annen militær jobb i Bodø eller pendle til Ørlandet. Men det er ti år fram i tid, og vanskelig å forestille seg. Jeg tror heller ikke Bodø blir nedlagt. Jeg må tro på fortsatt drift, sier Hansen.

Andøya rammes

Men det er ikke bare Bodø som vil bli rammet. Hele Luftforsvaret vil gjennomgå store endringer de neste ti årene. Hardt vil det gå ut over Andøya, som sakte, men sikkert bygges ned.

– Det vi på Andøya leser ut av lekkasjene fra forsvarssjefens råd er at han ikke vil ha Orion-flyene, sier Stein Håkon Eilertsen, leder av Norges Offisersforbund (NOF) på Andøya.

Etter det Befalsbladet erfarer vil Andøya foreløpig beholde sine fire Orion P-3C, mens de to P-3N vil utfases mot slutten av dette tiåret. Også den militære flyplassdriften ved Andøya avvikles i den kommende langtidsplanperioden. Forsvarssjefen ser for seg at all flyplassdrift utenom Ørlandet avvikles, og at ansvaret overtas av andre.

Etterspurt

Eilertsen, som er systemoperatør på Orion, konstaterer at konsekvensen av å miste to fly får store ringvirkninger.

– Med to fly mindre blir slitasjen på de resterende flyene større, og levetiden forkortes. Men det underbygger det vi har sett lenge. Det foregår en sniknedleggelse av Andøya, fastslår Eilertsen.

Han erkjenner at Andøya er dyr i drift, men mener det er en bevisst strategi fra Luftforsvaret.

– Mangel på personell og flydeler gjør at vi får fly for lite. Dermed øker kostnadene per flytime. Det koster å ha flyene stående på bakken, fortsetter han.

Eilertsen påpeker at etterspørselen etter tjenestene til Orion er større enn de oppgavene de utfører.

– Det vi ser er at vi får skryt fra NATO for den jobben vi gjør. Våre tjenester blir etterspurt – både av det militære og det sivile. Problemet er at ingen vil betale for det vi gjør, sier Eilertsen.

Han er uenig med dem som hevder at de nye jagerflyene – F-35 – kan gjøre mange av de samme oppgavene som Orion.

– Med all respekt; det er tøv. Orion kan ikke erstattes av F-35, fastslår Eilertsen.

Vil ha politikerne på banen

Han setter sin lit til at politikerne står ved sin uttalte satsing på nordområdene. For får forsvarssjefen det som han vil, blir det lite operativt luftforsvar utenom Indre Troms.

– Jeg regner med at politikerne ser fornuften og nytten av å ha Orion og Andøya med videre, sier Eilertsen.

Færre folk.

Etter det Befalsbladet erfarer, forventes det – ifølge forsvarssjefens fagmilitære råd – at bemanningen i Luftforsvaret vil gå ned. Mesteparten av reduksjonen vil skje i den kommende planperioden, og hardest rammet vil bli yrkesbefal og sivilt ansatte.

Også på Rygge vil det bli endringer. Baseforsvarstaktisk skole og baseforsvar flyttes til Ørlandet, og den militære flyplassdriften avvikles også her. Også Luftforsvarets tre DA-20-fly flyttes til Gardermoen. Igjen står Rygge med en kompaktbase for helikoptre, samt Luftforsvarets ledelse med generalinspektøren for våpengrenen og hans staber.

I de kommende årene vil også siste rest av luftforsvarsaktivitet flyttes fra Sola.

Vil ikke spekulere

Talsperson for Forsvaret, major Eystein Kvarving, vil ikke kommentere innholdet i langtidsplanen.

– Forsvarssjefen ser frem til å legge frem et helhetlig og nøye gjennomarbeidet militærfaglig råd til Regjeringen den 24. november. Inntil rådet formelt er fremlagt forsvarsministeren blir det ikke riktig å bidra til spekulasjoner om innholdet, sier Kvarving.

Annonse
Annonse