JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Strides om forsvarsverksted

Norges Offiserforbund (NOF) føler seg oversett under omdannelsen av Luftforsvarets Hovedverksted Kjeller (LHK) til statlig foretak. Forsvarsdepartementet avviser kritikken.

Odd Einar Eilertsen mener Norges Offisersforbund (NOF) har blitt oversett i utredningsprosessen som ledet opp mot vedtaket om å omdanne Luftforsvarets hovedverksted Kjeller HK til statlig foretak.Statssekretær i Forsvarsdepartementet, Roger Ingebrigtsen, avviser kritikken. Ingebrigtsen kjenner seg ikke igjen i Eilertsens beskrivelser av situasjonen.

– Fikk tilbud

– Alle arbeidstakerorganisasjonene var invitert til å delta i utredningsarbeidet for å vurdere fremtidig innretning ved LHK. NOF valgte selv å ikke delta i dette arbeidet, sier Ingebrigtsen.

Han hevder at organisasjonene hadde videre tilbud om deltakelse i styringsgruppen, men valgte å la seg representere av Fellesforbundet og Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT) i styringsgruppen.

- Vi oppfatter således at det har vært et åpent og ryddig løp i forhold til organisasjonene, og at de har hatt alle muligheter til å ivareta sine medlemmers interesser på en god måte, sier han.

– Informasjonen stoppet opp

Eilertsen parerer. Han står fast på at forbundet ikke ble korrekt informert om utredningen.

– NOF fikk informasjon når vi begynte å sette spørsmåltegn ved hva som skjedde med LHK. På et eller annet sted har informasjonen stoppet opp. Når tanken er tenkt, har man et ansvar for å informere de involverte. Det har her blitt startet en jobb uten å involvere oss.

Eilertsen understreker at dette er en tosidig sak.

– Dette er vårt syn. Departementet har et annet, sier han.

Nødvendig omdannelse

Ingebrigtsen mener at omdannelsen av LHK til statlig foretak kommer på riktig tidspunkt.

– En sentral del av regjeringens begrunnelse for å legge frem forslag om å omdanne LHK til statsforetak er utfordringen verkstedet ville stått overfor i forbindelse med utfasing av kampfly F-16 og Sea King helikoptre rundt 2020. Arbeid på disse to viktige forsvarsstrukturelementene utgjør om lag 80 prosent av dagens virksomhet ved LHK. En videreføring av dagens organisasjonsform ville kunne resultert i en avvikling av virksomheten, sier Ingebrigtsen.

Ingebrigtsen forteller at statsvirksomheten vil kunne videreføre arbeidet som i dag gjøres på sentralt forsvarsmateriell, samtidig som virksomheten vil kunne være med å konkurrere i det sivile markedet. Det siste er viktig for at virksomheten skal kunne være med å konkurrere til seg vedlikeholdsoppgaver på de nye kampflyene F-35 og NH-90 helikoptre.

Disse kommer med en vedlikeholdsløsning i regi av leverandør. Det innebærer at Forsvaret ikke lenger vil kunne utpeke vedlikeholdskilder, men at aktuelle vedlikeholdskilder konkurrer til seg oppdrag i regi av leverandør.

- Det er viktig at statsforetaket kan være med å konkurrere om fremtidig oppdrag på vedlikehold av både NH-90-helikoptrene og F-35-kampflyene. For begge disse systemene igangsettes nå prosesser med å finne leverandører av fremtidig vedlikehold, og det er viktig at statsforetaket både kan delta i konkurransen så vel som aktivt posisjonere seg i forhold til fremtidige kontrakter, sier han.

Annonse

Flere saker

Annonse